Träningspassen inför helgens gokartrace avlöste varandra på fredagen och prins Carl Philip, som själv ska delta, var en av många förare som bekantade sig med slingan på Gröndal.
Vinnare utses i två klasser, Rotax Max DD2, samt i oväxlade Rotax Max Senior.
I alla klasser körs ett kval och sex heat. Den som skrapar ihop flest poäng vinner.
– Tidigare har vi haft ett finalrace för att kora segrarna, säger Jerker Johansson, pressansvarig för Prins Carl Philips Racing Pokal.
Efter ett högvarvande och metanoldoftande träningspass blir det desto tystare. Rotaxfabrikens utbildningsförare Darrell Smith rullar ut ur depån sida vid sida med prins Carl Philip i varsin eldriven gokart. De försvinner ljudlöst ut på banan och lägger flera varv med toppfart strax över 130 kilometer i timmen. Prinsen nickar gillande när han återvänder.
Hur är skillnaden att köra med gokart med eldrift jämfört med en traditionell?
– Den är helt tyst, men har väldigt bra tryck. Balansen i däcken är klart bättre och det känns som att det går att ta kurvorna i högre hastighet. Med vanlig gokart kan man köra lite med örat, det funkar inte här, säger prins Carl Philip.
Kan det bli en eldriven klass till nästa års tävlingar?
– Det ska inte uteslutas. Det beror på hur många som börjar tävla med el-gokart. Det är väldigt intressant. Farten finns där så vi får se.