Maxhöjden vid infarten är två meter. En smal ramp ringlar sig upp till de tio laddplatserna i parkeringshuset i Gallerian i Eskilstuna. Skulle en elbil börja brinna där skulle det vara en mardröm för räddningstjänsten.
– Det finns en oro för att vi ska få en elbil som börjar brinna långt in i ett parkeringshus. Det skulle vara en väldigt knölig insats för vår del, säger Christian Joelsson, styrkeledare vid räddningstjänsten i Eskilstuna.
– Största orosmomentet är ju om man tänker sig ett parkeringshus där laddplatserna ofta är placerade långt in och svåråtkomligt. Får du ett rökfyllt parkeringshus så är det oerhört svårt för oss att ta oss in där på ett säkert sätt. För att hantera det på bästa sätt skulle vi behöva få ut bilen. Och det är inte så lätt ur ett parkeringshus.
När en elbil brinner är den nämligen inte lika enkel att släcka som en vanlig bil.
– Elbilar går nästan inte att släcka. Det blir en så kallad termisk rusning i batteriet och då får du nästan inte släckt på det, det kommer bara återantända oavsett hur mycket vatten du spolar på det.
Räddningstjänsten behöver även ta den farliga röken från en brinnande elbil med i beräkningen.
– När batterierna brinner kommer det ut väldigt farliga gaser så vi får inte vistas alltför nära heller. Problematiken blir att vi under en längre tid får bevaka från avstånd och försöka se till att branden inte kan sprida sig vidare.
Ser ni någon problematik med att det blir fler elbilar i samhället?
– Det är en problematik eftersom det inte har hunnit göras så mycket forskning på det.
Nu jobbar räddningstjänsten med att ta fram bättre metoder för att kunna bekämpa elbilsbränder på ett säkert sätt.
– Vi håller på att titta på ett sätt där vi snabbt ska vinscha ut bilen på ett säkert sätt. Står de i närheten av en villa är det kanske inte några större problem men pratar vi parkeringshus så är det ju väldigt knöligt.
Laddplatser för elbilar finns förutom i Gallerian även i p-huset vid Mälarsjukhuset och p-huset i Munktell.
– Vi hade en genomgång för några år sedan av alla parkeringshus men just då var det inte så många laddstolpar som kommit upp. Det senaste året har det tillkommit en hel del, säger Christian Joelsson.
Aimo park driver parkeringshuset i Gallerian. Vi ringer upp företagets vd Peder Ståhlberg.
– Vi installerar efter alla de föreskrifter och regelverk som gäller, säger han.
– Men det vet ju alla att om en elbil börjar brinna så blir rökutvecklingen väldigt kraftig. Det är så det ser ut. Vi installerar säkra laddstolpar men börjar det brinna så är det ju inte bra.
Aimo park har 300 000 p-platser i Sverige varav 1 500 är laddplatser och hittills har företaget varit förskonat från elbilsbränder berättar Peder Ståhlberg.
– Vi har diskuterat detta och det finns på vår agenda, men än så länge har vi inte haft några incidenter. Tack gode gud för det och den dagen det inträffar så ber jag också till gudarna att det händer på en markparkering, och inte i ett svårtillgängligt, låst garage med hyreslägenheter ovanför, säger han och fortsätter:
– Laddstolpar finns ju även i garage under hyreshus, under bostadsrättsföreningar. Och ju fler platser som kommer med el... Risken ökar ju, så är det faktiskt.