Råkade trycka på fel knapp – skapade strömavbrott

Strömmen försvann för 151 kunder på olika håll i Eskilstuna på onsdagsmorgonen. Bakom avbrottet dolde sig en ödestiger feltryckning.

En feltryckning orsakade strömavbrott för 151 kunder i Eskilstuna på onsdagsmorgonen.

En feltryckning orsakade strömavbrott för 151 kunder i Eskilstuna på onsdagsmorgonen.

Foto: Fotograf: Anders Nilsson/Jessica Gow/Scanpix/TT/Anders Wiklund/TT

Eskilstuna2022-03-23 09:41

Eskilstuna energi och miljö meddelade om strömavbrottet vid halvtiotiden på onsdagsförmiddagen, men avbrottet ska ha börjat redan klockan 07.46.

Fem områden drabbades av avbrottet, Vilsta, Lagersberg, Stenby, Råbergstorp och Myrtorp. Det ska ha rört sig om totalt 151 strömlösa kunder. Strömavbrottet blev emellertid inte så långvarigt. Vid tiotiden på förmiddagen meddelade Eskilstuna energi och miljö att felet var avhjälpt.

Det visade sig ha varit ett avbrott som kan sorteras in i kategorin: Den mänskliga faktorn.

undefined
Vid tiotiden på onsdagsförmiddagen var elen åter i de fem drabbade områdena i Eskilstuna.

– Det var helt enkelt ett mänskligt misstag. Man råkade komma åt nödstoppet vid en station när man jobbade med gatljus, säger Sara Jonsson som är driftschef för elnätet på Eskilstuna och Strängnäs energi och miljö.

Det ska ha varit Vattenfall som genomförde gatljusarbetet. Exakt var arbetet genomfördes är oklart, så är även omständigheterna kring hur nödstoppsincidenten gick till. Det står dock helt klart att nödstoppet är fullt fungerande.

– Det fungerade som det skulle och löste ut, men det var ett handhavandefel. Man ska normalt inte komma åt nödstopp när man inte behöver det, säger Sara Jonsson.

Hur kommer det sig att det tog drygt två timmar att återställa ett nödstopp?

– Jag har bara pratat kort med driftcentralen och i det här fallet var det Vattenfall som gjorde ett jobb åt oss. Men man måste alltid säkerställa så att det inte har hänt något annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!