"Rallare" med sikte på världsrekord

I helgen öppnar Munktellmuseet i Eskilstuna dörrarna till en hobbymässa som har siktet högt inställt.

Eskilstuna2015-04-11 09:20

Det dukas upp till en modelljärnvägshelg som man hoppas ska locka folk från hela Sverige till Eskilstuna. Och nästan helt klart är att moduler till en bana på omkring 70 meter ska finnas på plats. Det kan bli mer.

Det är Jan Palmqvist, känd racerförare i Eskilstuna, som hoppas kunna starta en tradition som har siktet inställt på att slå vilket världsrekord som helst.

– Jag vet inte riktigt vad nuvarande rekordet ligger på, men jag ska kolla det med Guinness rekordbok

– Ge mig mellan fem och tio år så slår vi det.

Första steget är att knyta kontakter med alla därute som liksom Jan Palmqvist älskar treräls modelljärnvägsmoduler.

I många år har han tillsammans med de övriga medlemmarna i E3MK byggt upp moduler, där man efter legoprincipen bygger på block med en meter spår. Några kan i dag bidra med 25 block, andra kommer med fem eller sex och några enstaka kanske bara har ett enda block med sig.

– Vi tror att folk kommer från hela landet när det gäller en sådan här stor sak, säger Jan Palmqvist.

I första hand gäller det att göra ett bra intryck på alla besökare och därmed också medarrangörerna på Munktellmuseet.

Jan Palmqvist tvivlar inte ett ögonblick på att uppdraget kommer att utföras ytterst framgångsrikt. Detta trots att han fortfarande än i dag väntar på ett par leveranser som skulle ha varit framme redan för flera veckor sedan.

– Det är lugnt, det hinner fram i god tid ändå.

På Munktellmuseet vill man gärna se ett gammalt mässrekord på 1 200 besökare slaget.

– Vi hoppas på att det ska kunna komma kanske 2 000 på hela helgen, säger museichefen Leif Anväg. Vi får se hur det går.

Helgen ska innehålla något som ska kunna locka åtminstone några representanter av de många olika inriktningar som finns inom modelljärnvägarna.

Det finns de som är beredda att lägga ned obegränsat med tid på att återskapa en replika av en känd gammal station med både banvall och lokstallar ned till minsta detalj. Och så finns alla de hobbyrallare som gärna tar sig an modeller men som kan tänka sig att släppa lös en del fritt skapande.

Det finns de som jobbar för att få fram den enda rätta brukspatinan på både lok och vagnar och utsätter dem för både väder och vind.

Och så har vi "vitrinrallarna" som kan lägga ned tusentals kronor varje månad på nya lok eller vagnar, men som aldrig skulle drömma om att bryta en förpackning. Allt är bra om det bara får lov att vara i det samlarna kallar mint condition.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!