I februari meddelade region Sörmland att det inte längre är tillåtet att använda midjebälten eller så kallade änglavakter – särskilda säkerhetslösningar för passagerare som riskerar att knäppa upp sina egna säkerhetsbälten under bilfärd – vid upphandlad skolskjuts.
Familjen Iggsten-Gildenlöw bor i Barva utanför Eskilstuna. Sonen Morris är svårt intellektuellt nedsatt med autism, och i hans situation får man inte själv välja skola, utan blir placerad av kommunen. Morris har placerats i Ärsta träningsskola, drygt två mil från familjens hem.
Han är beroende av skolskjuts för att självständigt kunna ta sig till och från skolan. Skolskjutsen har han enligt skollagen rätt till, men sedan änglavakterna togs bort får han plötsligt inte nyttja den, inte utan ledsagarservice. Johanna Iggsten berättar att sådan service är omöjlig att få i Eskilstuna.
– Vi har ansökt om ledsagare enligt lagen om stöd och service (LSS) och väntar på svar. Dessvärre har vi nyligen lärt oss att man i Eskilstuna bara beviljas ledsagarservice för fritidsaktiviteter, inte färdtjänst till och från skolan, så vår ansökan kommer sannolikt nekas, berättar hon.
Peter Kinnunen är enhetschef för LSS-handläggarna i Eskilstuna. I en intervju med P4 Sörmland bekräftar han problematiken.
– Vi inom LSS har en insats som heter ledsagarservice. Då tänker man per automatik att det är vår insats som gäller, men vår insats syftar inte till resor till och från skolan, säger han.
Som svar på frågan om vem det är som ska hjälpa barnen till skolan svarar han att det kan vara en personlig assistent, förälder eller närstående. Enligt Johanna Iggsten är det ingen realistisk lösning.
– Vi fick höra att vi skulle se till att Morris får en medresenär, en granne kanske? Vilken arbetande människa har tid i sitt privatliv att dagligen åka totalt drygt åtta mil till och från skolan med sitt barn? Min man och jag jobbar båda heltid. Vad det gäller personlig assistans så har vi sökt och fått avslag förut, och LSS köer är enormt långa, säger hon.
– Kommunen och regionen hänvisar hela tiden till vårt föräldraansvar – men det är inte vi som valt att Morris ska gå i skolan två mil från hemmet. För oss är det här så genomgripande dåligt, hela tillvaron rasar.
Ett annat barn som drabbats av beslutet är Casper Kask. Hans mamma Kristina menar att argumentet om att änglavakterna och midjebältena skulle utgöra en ökad trafikfara inte håller.
– Det finns verktyg i skolbussarna som man skär upp bältena med. Casper sitter dessutom i sin rullstol i bussen, och den är fäst med fyra punkter i golvet plus det vanliga bilbältet – änglavakten förändrar inte hans förmåga att bli räddad, säger hon.
I Caspers fall har familjen lyckats lära honom att inte knäppa upp sitt bilbälte under färd genom omsorgsfull träning, men trots det satte regionens beslut stopp för även hans skolskjuts.
– På onsdagseftermiddagen fick jag ett samtal om att Casper inte fick åka hem från skolan utan ledsagare, vilket innebar en hel del för mig: Jag måste hantera det och samtidigt försöka sköta mitt jobb, berättar hon.
Om beslutet kan omprövas återstår att se. Maria Chergui (V) har nyligen berättat att hon kommer att se till att frågan tas upp under stadsbyggnadsnämndens nästa sammanträde den 26 augusti.