Rekord i punkterade cykeldäck?

Antalet punkterade cykeldäck i cykelstaden Eskilstuna ser ut att öka i vinter.
— Vi märker av en tydlig ökning av punkterade däck, säger Jens Granberg på Cykelcenter.

Eskilstuna2014-02-18 05:00
<p>Jens Granbergs kollega, Nicklas Larsson på Cykel & Trädgård upplever samma tryck.</p> <p>— Det är väl säkert en fem, sex punkteringar att laga varje dag, säger Nicklas, som hoppas att fler vintercyklister är beredda på att investera i bättre däck.</p> <p>— Satsa på åtminstone ett ordentligt däck och placera det på bakhjulet.</p> <p>Med ordentligt menar Nicklas ett ganska dyrt och förstärkt däck.</p> <p>Även om det inte finns någon säkerställd statistik på området så är trenden tydlig, hävdar cykelverkstäderna vi talar med.</p> <p>Frågan som många kunder ställer till cykelhandlaren är; beror punkteringen på de många gånger vassa stenarna som används för halkbekämpning?</p> <p>Nästan alla svarar: Mycket troligt.</p> <p>På Eskilstuna kommuns gatuavdelning är tillförordnad gatuchefen Mats Hällnäs medveten om att den sten som används, som kallas stenkross fraktion 4-8, teoretiskt sett kan orsaka punkteringar. Om oturen är framme.</p> <p>— Men vi har inget val, säger han. Och detta av miljötekniska skäl.</p> <p>Man får inte längre utvinna sand eller naturgrus ur rullstensåsarna och sprida ut över gång och cykelvägar.</p> <p>— Sanden eller naturgruset är dessutom inte optimal av flera skäl. Den klumpar ihop sig och orsakar stopp i maskineriet när vi till våren ska städa upp efter oss.</p> <p>Men vad kostar halkbekämpning med stenkross?</p> <p>— Den kostar cirka 100 kronor per ton och vi använder ungefär 2 000 ton. Alltså cirka 200 000.</p> <p>Kan man återvinna den?</p> <p>— Nej, det gör vi inte. Då måste vi separera stenarna från glassplitter och diverse byggnadsmaterial och annat, och det blir dyrt.</p> <p>— I någon mån kanske vi kan återanvända materialet till något släntningsarbete. Men det troligaste är att det körs till Lilla Nyby och används som fyllningsmassa.</p> <p>Mats Hällnäs ser en eventuell ökning av antalet punkterade cykeldäck som något positivt.</p> <p>— Jag tolkar det som ett tydligt tecken för att fler och fler använder cykeln för att ta sig till och från jobbet även vintertid. Det är positivt.</p> <p>Men utan att utfärda något löfte ser han det inte som otroligt att man prövar andra metoder som halkbekämpning av Eskilstunas cykelbanor i framtiden.</p> <p>— Vi följer med stort intresse ett försök som Stockholm genomför nu med sopsaltning. Det ger visserligen blötare körbanor, men det kan vara något som är värt ett försök.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!