Höjningen är en orsak av reduktionsplikten, regeringens långsiktiga grepp för att minska växthusgasutsläpp, genom att öka inblandningen av klimatsmarta biodrivmedel.
Lars Löfgren, delägare i Sjöstaden bil har märkt diskussioner kring ökningen på sociala medier.
– Jag trodde aldrig att dieselpriset skulle gå över 20 kronor. Det svenska folket har en tendens att vänja sig, men det är politikerna som styr, säger han.
Enligt reduktionsplikten ska inblandningen öka varje år, vilket innebär ett literpris runt 30 kronor år 2030. Regeringen tillsatte i december en utredning kring nivåerna. Dessa kommer ses över 2024 och ta bland annat kostnad för hushåll, och näringsliv i beaktande.
– Man lever lite för dagen som handlare, samtidigt som rådande politik gör kunder osäkra. Att köpa en bil är en viktig investering. Man kanske väljer mellan att köpa en begagnad dieselbil för 250 000 kronor, eller en elbil för en halv miljon. Men, vad händer dom el-priserna också stiger längre fram? Kommer framtiden bli att vi enbart hyr bilar istället?, undrar Lars Löfgren.
Hos Sjöstaden bil har det ökade dieselpriset, till viss del, avspeglat sig på försäljningen.
– Det blir svårare att sälja bilarna. Men, inte så jättedramatiskt. Vi säljer en och annan dieselbil ändå. Även om det kostar mer att tanka en dieselbil, så drar den fortfarande mindre än en bensinbil, vilket gemene man börjar förstå nu, säger Lars Löfgren.
Även Emil Lindkvist, delägare i KFL Bilcenter, ser vissa förändringar hos konsumenter. Men, det är på kortare sikt.
– För någon månad sedan minskade förfrågningarna på dieselbilar, men då ökade efterfrågan på bensin- och el-bilar. Vilket senare gick ner igen. Folk är fortfarande intresserade av dieselbilen, säger han och fortsätter:
– När man vänjer sig vid en prisnivå på diesel inser man att man inte har så mycket alternativ tyvärr. Det kanske till och med är billigare att köpa bil nu än tidigare, med tanke på att bilarna trots allt är snålare idag.
Under föregående år såldes drygt 290 000 begagnade bilar enligt en rapport från bilförmedlaren Kvdbil. Det är en minskning med nästan 40 000 köp jämfört med 2020. En identifierad trend är att försäljning av fossilbilar minskat, samtidigt som försäljning av elbilar ökar.