Smakrikt bolag tar hem produktion och nyanställer

Familjeföretaget Nordic Spice i Eskilstuna växer både bildligt och bokstavligt. När produktionen inom kort flyttar hem till nya lokaler på Hejargatan kommer också verksamheten behöva nyanställa. Det senaste bokslutet visar dessutom på rekordomsättning.

Nordic Spices är ett växande familjeföretag. Daniel Björk tog över som vd, efter sin svärfar Ronnie Ström 2017. Hustrun Maria Björk har rollen som produktansvarig.

Nordic Spices är ett växande familjeföretag. Daniel Björk tog över som vd, efter sin svärfar Ronnie Ström 2017. Hustrun Maria Björk har rollen som produktansvarig.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-09-05 20:12

– Vi växer och utvecklar vår verksamhet. Häromdagen tillträdde en ny kvalitets- och hållbarhetsansvarig och nästa månad ansluter en ny inköpare, säger Daniel Björk, vd på kryddföretaget Nordic Spice i Vilsta.

De har i dagsläget tio medarbetare och kommer att behöva rekrytera ytterligare fem till slutet av året.

Nordic Spices är ett växande familjeföretag. Daniel Björk tog över som vd, efter sin svärfar Ronnie Ström 2017. Hustrun Maria Björk har rollen som produktansvarig.
Nordic Spices är ett växande familjeföretag. Daniel Björk tog över som vd, efter sin svärfar Ronnie Ström 2017. Hustrun Maria Björk har rollen som produktansvarig.

– Vi har haft vår produktion i spanska Murcia under flera år. När den upphör den sista oktober flyttas maskinerna till Eskilstuna och monteras upp i våra nya lokaler. För att klara övergången har vi byggt upp ett ordentligt varulager så att vi kan mätta efterfrågan på våra produkter.

Verksamhetens fokus ligger på egenkomponerade kryddblandningar, marinader och grillsåser och kunderna utgörs av såväl restauranger och storkök som flera av de stora livsmedelskedjorna.

Nordic Spice säljer egenkomponerade kryddblandningar, marinader och grillsåser och kunderna utgörs av såväl restauranger och storkök som flera av de stora livsmedelskedjorna.
Nordic Spice säljer egenkomponerade kryddblandningar, marinader och grillsåser och kunderna utgörs av såväl restauranger och storkök som flera av de stora livsmedelskedjorna.

– Vi säljer också direkt till livsmedelsproducenter och har också en växande export – främst till våra nordiska grannländer.

Ett stort skäl till ta hem kryddfabriken till Eskilstuna är att korta produktionsledet och få bättre kontroll över hela värdekedjan.

– Långa transporter har blivit lite mer utmanande på senare år och då vi köper kryddor och råvaror från hela världen är det onödigt att de först ska till Spanien för att därefter gå till Sverige. 

Innan den flyttade fabriken monterats upp och är igång i de nya lokalerna på Hejargatan har lagret byggts på lite extra. Daniel Björk stämmer av årets stora inventering med Douglas  Handroos.
Innan den flyttade fabriken monterats upp och är igång i de nya lokalerna på Hejargatan har lagret byggts på lite extra. Daniel Björk stämmer av årets stora inventering med Douglas Handroos.

Det familjeägda företaget startades av Daniel Björks svärfar, Ronnie Ström 2004 som fortfarande är engagerad i verksamheten.

– Han har en enorm kunskap och erfarenhet och det är extra värdefullt nu när fabriken ska byggas upp på nytt.

Hur ser kryddtrenderna ut?

– Det märks att chili i olika former är hett, liksom rubs och barbecuesåser – i synnerhet under sommaren. Det asiatiska köket är alltid poppis och de trender som funkar i konsumentled snappas snart upp av livsmedelsbranschen.

Kryddföretagets populära Honey BBQ glaze är en storsäljare.
Kryddföretagets populära Honey BBQ glaze är en storsäljare.
"Vi gör våra produkter med lite mer crunch i blandningen. Det ger en annan textur och känsla som vi tror att våra kunder uppskattar", säger Daniel Björk, vd på Nordic Spice.
"Vi gör våra produkter med lite mer crunch i blandningen. Det ger en annan textur och känsla som vi tror att våra kunder uppskattar", säger Daniel Björk, vd på Nordic Spice.

Hur ser ert framgångsrecept ut?

– Vi gör våra produkter med lite mer "crunch" i blandningen. Det ger en annan textur och känsla som vi tror att våra kunder uppskattar. 

Vi strävar efter att vara ett premiumkryddföretag och det ska känns tryggt att göra affärer med oss, säger Daniel Björk, vd på Nordic Spice.
Vi strävar efter att vara ett premiumkryddföretag och det ska känns tryggt att göra affärer med oss, säger Daniel Björk, vd på Nordic Spice.

Nordic Spice har haft en stabil tillväxt de senaste tio åren och har trots en omsättningsdipp under pandemin alltid visat svarta siffror. När bokslutet för det brutna räkenskapsåret summerades vid månadsskiftet landade omsättningen på 36 miljoner kronor – en ökning med 20 procent jämfört med året innan.

– Det är vårt bästa resultat hittills och det känns himla skoj. Vi ökar på samtliga marknader och det måste rimligtvis innebära att vi gör rätt saker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!