– Vi växer och utvecklar vår verksamhet. Häromdagen tillträdde en ny kvalitets- och hållbarhetsansvarig och nästa månad ansluter en ny inköpare, säger Daniel Björk, vd på kryddföretaget Nordic Spice i Vilsta.
De har i dagsläget tio medarbetare och kommer att behöva rekrytera ytterligare fem till slutet av året.
– Vi har haft vår produktion i spanska Murcia under flera år. När den upphör den sista oktober flyttas maskinerna till Eskilstuna och monteras upp i våra nya lokaler. För att klara övergången har vi byggt upp ett ordentligt varulager så att vi kan mätta efterfrågan på våra produkter.
Verksamhetens fokus ligger på egenkomponerade kryddblandningar, marinader och grillsåser och kunderna utgörs av såväl restauranger och storkök som flera av de stora livsmedelskedjorna.
– Vi säljer också direkt till livsmedelsproducenter och har också en växande export – främst till våra nordiska grannländer.
Ett stort skäl till ta hem kryddfabriken till Eskilstuna är att korta produktionsledet och få bättre kontroll över hela värdekedjan.
– Långa transporter har blivit lite mer utmanande på senare år och då vi köper kryddor och råvaror från hela världen är det onödigt att de först ska till Spanien för att därefter gå till Sverige.
Det familjeägda företaget startades av Daniel Björks svärfar, Ronnie Ström 2004 som fortfarande är engagerad i verksamheten.
– Han har en enorm kunskap och erfarenhet och det är extra värdefullt nu när fabriken ska byggas upp på nytt.
Hur ser kryddtrenderna ut?
– Det märks att chili i olika former är hett, liksom rubs och barbecuesåser – i synnerhet under sommaren. Det asiatiska köket är alltid poppis och de trender som funkar i konsumentled snappas snart upp av livsmedelsbranschen.
Hur ser ert framgångsrecept ut?
– Vi gör våra produkter med lite mer "crunch" i blandningen. Det ger en annan textur och känsla som vi tror att våra kunder uppskattar.
Nordic Spice har haft en stabil tillväxt de senaste tio åren och har trots en omsättningsdipp under pandemin alltid visat svarta siffror. När bokslutet för det brutna räkenskapsåret summerades vid månadsskiftet landade omsättningen på 36 miljoner kronor – en ökning med 20 procent jämfört med året innan.
– Det är vårt bästa resultat hittills och det känns himla skoj. Vi ökar på samtliga marknader och det måste rimligtvis innebära att vi gör rätt saker.