Mardröm för tågpendlare – rekordusla siffror

Nästan vartannat Mälartåg var försenat till Eskilstuna i december. Det är en bottennotering sedan statistiken infördes. "Vi förstår den frustration som pendlarna känner", säger Erik Söderberg, presschef på MTR.

Fått vänta på ditt Mälartåg i vinter? Du var inte ensam.

Fått vänta på ditt Mälartåg i vinter? Du var inte ensam.

Foto: Niklas Holm/Mälardalstrafik

Eskilstuna2024-02-28 16:22

Sedan januari 2022 har Mälardalstrafik statistik på Mälartågens punktlighet på sträckan som går förbi Eskilstuna och Strängnäs.

Siffrorna har pendlat mellan 72 och 91 procent. Men slutet på 2023 och inledningen av 2024 har varit en mardröm.

December hade den rekordusla punktligheten på 57 procent och januari var bara snäppet bättre med 64 procent.

– Det har varit en utmanande vinter av flera olika skäl, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.

Erik Söderberg berättar att siffrorna är ett resultat av faktorer som de själva inte kunnat påverka, kopplat till infrastrukturen och vädret, men också att det i vinter var längre köer för underhåll av tågen.

– Det är väldigt beklagligt att resenärerna drabbats, säger han.

Alla tågbolag i Sverige har påverkats hårt av vintervädret.

Men likt MTR ser Mälardalstrafik statistiken som ett problem.

– Vi är absolut inte nöjda med den låga punktligheten i december och januari, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.

Målet för Mälartågen är att 95 procent av avgångarna ska vara i tid. Det har man inte lyckats med under en enda månad sedan statistiken infördes 2022.

– Vi är inte nöjda förrän våra resenärer har en mer pålitlig trafik där man kan känna sig trygg med att komma fram i tid till jobbet och skolan samt hem igen, säger Katarina Myrberg.

Hon beskriver Mälartåglinjen som passerar Eskilstuna och Strängnäs som extra sårbar.

– Den är hårt trafikerad och har flera sträckor med enkelspår där man måste vänta in mötande tåg vid förseningar. Det ökar risken för att ett försenat tåg blir ännu mer försenat under resan, säger Katarina Myrberg.

Till Eskilstuna var 52 procent av ankomsterna i tid i december och 58 procent i januari. Till Strängnäs var det något bättre med 57 procent i december och 64 procent i januari.

Statistiken för inställda tåg under december och januari är betydligt ljusare. Endast 1,81 procent av alla avgångar ställdes in.

– Vi har strävat efter att inte behöva ställa in tåg. Hellre att det gått ett kortare tåg än inte alls, även om det lett till ökad trängsel och förseningar, säger Erik Söderberg.

MTR och Mälardalstrafik har brutit sitt avtal i förtid. I framtiden är det Transdev som kommer att ansvara för Mälartågen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!