– Det här kommer antagligen att sluta med att min 10-åring blir hemmasittare eller så går han till skolan och blir avstängd gång på gång. Det känns riktigt jobbigt, säger Anna och brister i gråt.
– Det finns en anledning till att det blivit så här från början och nu blir det barnen som får betala för att de inte har de rätta förutsättningarna.
Det var i fredags som brevet skickades ut till vårdnadshavare på Ärla och Hällberga skola.
Där skriver rektor Kerstin Soläng att det alltför ofta saknas ordning på lektionerna. "Vi kommer därför att börja tillämpa Skollagens kap 5, som beskriver vilka disciplinära åtgärder skolan får vidta vid ordningsstörande och olämpligt beteende".
Förutom stöket beskriver Soläng också problem med förstörelse, som skapade översvämningar och omkullvälta möblemang. "Skolan bygger på att eleverna uppnått en mognad som gör att de inte måste bevakas hela skoldagen, de förutsätts kunna stå emot impulser att störa och förstöra'", står det i brevet.
Enligt rektorn kan det nu bli aktuellt med skriftliga varningar och därefter kan elever komma att stängas av om det skulle behövas.
Brevet fick under helgen fötter och delades i lokala Facebookgrupper för Hällberga och Ärla, där det väckte starka reaktioner.
En av föräldrarna som upprördes var Anna. Efter att ha kämpat länge med att få rätt stöd till sin son känner hon nu i stället en oro för att han ska stängas av.
– Nu har de satt in en rektor som ska straffa ut barnen för att få bort oönskade beteenden. Samtidigt har de svårt att få till de extra stöden, med outbildad personal som inte kunnat möta elevernas behov.
Bilden delas inte av alla. Tidningen pratar med en annan mamma som i stället uttrycker en lättnad över löftet om hårdare tag.
– Min son har lidit länge av situationen och jag har verkligen pressat på för att de måste göra något åt stöket. Så för mig var det här otroligt välkommet.
Rektor Kerstin Soläng säger att hon känner till uppståndelsen kring brevet och att hon fått motta både ris och ros för det.
– Jag blir så klart jätteledsen om det är någon som känt sig illa berörd. Och jag förstår nu att man kanske tror att jag ser de här åtgärderna som de enda verksamma. Men så är det ingalunda. Framförallt kommer vi att titta på oss själva och fråga hur vi som skola behöver utvecklas.
Hur allvarlig är situationen?
– Jag är oroad över studieron och tryggheten som inte är tillräcklig för min standard, säger Soläng.
Lisa Edholm, utvecklingschef för grundskolan i Eskilstuna kommun, säger att hon ser allvarligt på uppgifterna.
– Eftersom rektorn gjort bedömningen att man har svårt att upprätthålla trygghet och studiero så måste vi titta på vad vi kan göra.
Vad tänker du om att brevet väckt oro hos föräldrar?
– Jag ser det som en signal för att vi måste kommunicera på ett annat sätt i den här frågan. Nu kommer utvecklingsenheten att gå ut och göra intervjuer och besöka alla klasser för att se hur vi bättre kan möta elever med utåtriktat beteende. Och det ligger helt på skolans ansvar att säkerställa att vi har gett eleverna de absolut bästa möjligheterna att lyckas.
Anna heter egentligen något annat.