Tågresenärer har hört av sig till tidningen och klagat på att dagens centralstation är eftersatt och att det är alldeles för trångt nu när kylan börjar krypa sig på igen.
"Ett av de största problemen i nuläget för oss pendlare i just Eskilstuna är det enormt dåliga skicket på tågstationen. Jämfört med exempelvis Strängnäs, som är en betydligt mindre kommun, så är skicket och storleken på vår station under all kritik", skriver en tågresenär till tidningen.
Det lyfts även fram att kommunen borde vara mån om pendlarna som väljer tåget framför bilen.
"Vi är nämligen väldigt många som reser med tåg till och från Eskilstuna på daglig basis. Man trycker ju från politiskt håll på att man ska vara miljömedveten och resa kollektivt men ger heller inte medborgarna förutsättningarna till det".
Jimmy Jansson är fullt medveten om problemet med dagens centralstation och förklarar att planeringen av ett nytt resecentrum pågår för fullt ihop med kommunen, Trafikverket och fastighetsägaren Jernhusen.
– Behoven och bristerna är väl kända och identifierade. Vi har ett av landets trängsta resecentra. Och det saknar en rad funktioner. När väl investeringen görs kommer det att vara ett av Eskilstunas dyraste, mest avancerade och omfattande projekt någonsin, menar Jimmy Jansson.
Han berättar att det har fastslagits att det är den befintliga platsen med omnejd som gäller för ett nytt resecentrum.
– Nyforsparkeringen, ytorna framför nuvarande centrum och andra ytor runt omkring såsom busstationen i ena änden och ytorna runt rondellerna vid Rinman och Tunavallen omfattas av projektet.
Det är klarlagt att Eskilstuna behöver cirka 700 meter ytterligare spår genom området för att möjliggöra för ytterligare perronger och ökad kapacitet.
– Det kräver en järnvägsplan, vilket är en relativt omfattande process varpå exakt startdatum för byggnation inte kan ges just nu. Men järnväg, byggnader, övergångar, vägar och allt annat kommer såklart att utgöra ett enormt projekt under flera år, menar Jimmy Jansson och fortsätter:
– På det måste utrymmen för smidig angöring med bil, buss, taxi och cykel skapas. Pendlarparkeringar är också en mycket central funktion och fråga.
Han menar att ett naturligt inslag i moderna resecentra är också tillgång till lokaler för service och handel.
– Butiker, kaféer och för företagande av allehanda slag. Vi får tänka på att det som görs ska stå sig i sannolikt en bra bit över 100 år. Att skapa trygga förbindelser och övergångar mellan de olika sidorna av järnvägen och underlätta angöring för olika trafikslag är därför centralt.
Han förklarar att omgivande fastigheter säkerligen kommer påverkas direkt och indirekt då attraktiviteten och intresset för investeringar, företagande och boende runt resecentra alltid ökar markant.
– Särskilt när de uppgraderas såsom våra ska göra.
Finns det någon tidsplan för när detta ska kunna stå klart?
– Planering pågår för fullt där alla tänkbara perspektiv utreds. Det är mycket avancerade frågor. Vi vill igång så fort det bara går och följer projektet noga. Sen ska det prissättas och kostnader fördelas. Jag har som ambition att vi ska vara igång med detta innan jag slutar inom politiken, avslutar Jimmy Jansson kryptiskt.