Restaurang hotas av vite efter bristande städning

"De verkar bara städa när de vet att vi ska komma." Det säger miljöinspektören som nu hotar en restaurang i centrum med vite. Restaurangchefen menar att brist på personal och svårigheter att få tag på hantverkare ligger bakom bristerna.

Smutsig städutrustning och mögliga kylskåpslister. Det var några av bristerna som miljökontoret upptäckte vid en inspektion på restaurang Trädgårn – och som sedan inte åtgärdats. Carina Adolfsson är restaurangchef.

Smutsig städutrustning och mögliga kylskåpslister. Det var några av bristerna som miljökontoret upptäckte vid en inspektion på restaurang Trädgårn – och som sedan inte åtgärdats. Carina Adolfsson är restaurangchef.

Foto: Miljökontoret, Niklas Holm (arkiv)

Eskilstuna2022-09-08 10:02

I maj var en av kommunens miljöinspektörer på inspektionsbesök på restaurang Trädgårn på Drottninggatan i Eskilstuna. Hon upptäckte då en rad brister i städningen. I slutet av augusti kom hon tillbaka på en oanmäld kontroll och kunde konstatera att de flesta bristerna fanns kvar.

Det här var inte första gången som miljökontoret upptäckte att städningen på Trädgårn hade brister.

– Restaurangen har funnits sedan 2016 och det var smutsigt redan då. Vi har gjort flera kontroller och de städar när vi säger till, men nästa gång är det smutsigt igen. Det verkar som att de bara städar när vi säger att vi ska komma, säger Yasmin Qais Albazaz, som är miljöinspektören som gjorde kontrollen.

Bristerna handlar bland annat om smutsiga golv, trasigt klinkers och kakel, trasiga och mögliga gummilister till kyldörrar, smutsig städutrustning och smutsig diskmaskin och diskbänk.

undefined
Dörrar till kylar och frysar var smutsiga, konstaterades vid kontrollen.

Hon poängterar att bänkar, spisar och andra ytor där maten hanteras är rena och att det inte finns särskilt stora risker att livsmedel blir kontaminerade från de smutsiga ytorna.

Miljökontoret har nu beslutat om föreläggande med vite. Täta kontroller ska göras under ett års tid. Vid varje besök där det är ostädat ska restaurangen betala 10 000 kronor.

– Jag kände att nu räcker det, städrutinerna fungerar inte. Jag måste kontinuerligt kontrollera dem tills de lär sig, säger Yasmin Qais Albazaz.

Carina Adolfsson är restaurangchef för Trädgårn. Hon ger flera förklaringar till att städningen blivit eftersatt.

– Det handlar om ett lager i anslutning till köket där vi förvarar viner, torrvaror och städutrustning, men inte lagar mat. Ibland har städningen där inte blivit prioriterad. Vi städar själva och har haft brist på personal, och personal har bytts ut, då har rutinerna blivit eftersatta.

undefined
Carina Adolfsson driver restaurang Trädgårn i Eskilstuna.

En orsak till att bristerna inte åtgärdats var svårigheter att få tag på hantverkare under sommaren.

– Man ber dem komma och så dröjer det. Men nu har vi haft elektriker här som bytt och flyttat belysning och jag väntar på en plåtslagare som ska sätta upp en plåt vid spisen.

Hon säger att bristerna som upptäckts är allvarliga och att vitet handlar om mycket pengar.

– Självklart är det allvarligt, det är inget man skiter i. Nu har jag satt upp nya rutiner och ska ha ytterligare möten med personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!