– Det här är helt åt helvete. Hur kan man skicka iväg en dement människa ensam med en rullstol, utan minsta personuppgifter eller information om vad som hänt, till sjukhuset?
Ronny Andersson har sin pappa René på en demensavdelning på Åbackens vård- och omsorgsboende i Brunnsbacken. När han berättar om vad som nyligen hände hans pappa är det med både gråt i halsen och ilska i rösten.
– Jag fick ett telefonsamtal från Åbacken vid middagstid, där de sa att jag inte behövde komma och hälsa på pappa än. Han var på sjukhuset en sväng men skulle komma tillbaka hem senare. Jag ringde akuten direkt.
Där svarade de Ronny att nej någon patient med det personnumret hade de inte. Men det satt en äldre herre i rullstol i väntrummet. Han hade inte velat säga vad han hette eller hur han fått sin sårskada i huvudet.
– Nej, tacka sjutton för det. Pappa är ju dement. Han kan inte redogöra för sig på det sättet. Den saken hade Åbacken ansvar för.
René hade ju dessutom slagit i huvudet, så rejält att såret behövde sys.
– Akutpersonalen var fantastiskt fin och jag vill speciellt tacka sköterskorna Urban och Saga. De ringde boendet och ifrågasatte hur de kunnat skicka dit en dement person utan att först ringa och förvarna och skicka med en redogörelse över vad som inträffat och vem personen var.
René undersöktes, syddes med tre stygn, skallröntgades och fick vila i några timmar innan han skjutsades hem. Blod på golvet i lägenheten och i sängen vittnade om att René måste ha ramlat och slagit sig. Men ingen verkade veta vad som hänt, eller när det hänt.
Ronny Andersson är besviken och bekymrad. Det här är inte det enda tråkiga som hänt sedan hans pappa flyttade till Åbacken för några år sedan, och Ronny överväger att flytta honom på grund av den rad fel och brister han upplever på boendet.
– Det här var droppen. Men det är ju inte bra för en dement person att byta hemmiljö så jag vet inte.
Pernilla Karlsson är enhetschef på Åbacken. Hon förklarar att en avvikelserapport är skriven och händelsen ska utredas.
– Vi har tydliga rutiner för när brukare behöver åka till sjukhuset för vård. I första hand ska anhöriga kontaktas för att följa med, och annars gör personal det. Här brast vi tyvärr i rutinerna på grund av den mänskliga faktorn och jag beklagar det verkligen.