– Det känns bra att hjälpa till. Bröstcancer är ju så vanligt och många lantbrukare är kvinnor, säger Tommy Hellberg, mjölkbonde på Övernäs lantbruk, som är en av de lantbrukare som har rosa balar på sina åkrar i år.
Idén med den rosa plasten, eller sträckfilmen som det heter, kommer ursprungligen från Nya Zeeland, men i år tänkte två företag inom den svenska plastbranschen att de skulle prova idén i Sverige. De kontaktade jordbrukskoncernen Lantmännen, som genast nappade på "Rosa balar"-kampanjen. Tanken är att alla parter tillsammans ska bidra i kampen mot bröstcancer utan att göra några stora förändringar.
– Det funkar ju bra eftersom att vi ändå måste plasta balar och då kan vi lika gärna använda rosa sträckfilm, säger Tommy Hellberg.
– Kampanjen har varit oerhörd lyckad och intresset stort. Den rosa plasten tog slut jättesnabbt, säger Elisabet Söderström, biträdande försäljningschef på Lantmännen lantbruk.
Tommy Hellberg på Övernäs har hittills gjort 150 rosa balar. Förutom att det är för en god sak så är det också rätt praktiskt, tycker han. De olika färgerna gör att han lättare kan hålla isär olika typer av foder till djuren. Dessutom tycker han det är en roligt att balarna väcker reaktioner.
– Människor som kör förbi på vägen har pekat och tittat när de kör förbi och någon bil stannade till och med till när jag höll på att plasta balarna, berättar han.
Tommy Hellberg och de andra lantbrukarna har betalat tio kronor extra för varje rosa rulle jämfört med de vanliga vita. För varje köpt rulle har sedan både Lantmännen och plastföretagen skänkt pengar till Bröstcancerfonden. Sammanlagt har årets kampanj samlat in 300 000 kronor till forskning.
– Tio kronor gör inte jättemycket skillnad för oss lantbrukare och även om vi många gånger har det jobbigt så kan vi också dra vårt strå till stacken, säger Tommy Hellberg.