Teresia Ward sitter i rullstol och behöver på grund av astma, sjukdomen kol, och problem med ryggen ofta ta sig till olika vårdinstanser för läkarbesök, undersökningar, röntgen och vård. Däremellan behöver Teresia som alla andra besöka matvarubutiker och andra serviceinrättningar.
Oavsett orsak till resan måste hon och rullstolen ha hjälp med att ta sig till och från bostaden i en fastighet utan hiss. Och nyckeln till den förflyttningen är den trappklättrare som föraren av servicetransporten har med sig i bilen.
– Det finns bara två trappklättrare i hela kommunen, och det skapar fullständig kaos varje gång jag har en vårdtid att passa. Resan och klättraren måste beställas i förväg, och jag bokar så snart jag fått en ny tid. Men ibland får jag ändå åka hemifrån långt innan jag ska vara på plats, och sen kan jag få vänta i timtals innan jag kan åka hem igen. Dessutom är bilen ofta försenad när den kommer. Jag blir tokig av all väntan.
Ibland måste hon åka till Nyköpings lasarett, då hänger ju trappklättraren med i transporten, och kan vara borta från Eskilstuna en hel dag. Den andra kanske följer med en transport till Strängnäs. Då blir det lång väntan för någon annan. Och en snabb inköpstur i butik kan också bli en halvdagsutflykt.
– Man vet aldrig när man får åka hem. Tar jag färdtjänst till Ica maxi kan jag få vänta tre timmar på hemfärd, då kan jag ju inte köpa några frysvaror.
– Vi är så många som behöver den här hjälpen för att ta oss ut ur hemmet och hem igen. Från barn som ska till skolan till pensionärer som ska besöka kyrkogården och alla däremellan. Hur kan ansvariga vara medvetna om situationen men inte köpa in fler trappklättrare? Jag förstår inte varför.
På Region Sörmland är Emil Wiberg chef för länets serviceresor, inklusive sjukresorna.
– Vi har nio servicefordon med möjlighet att utföra resor med trappklättrare i Sörmland, varav två i Eskilstuna. Vi ser att beläggningen på fordonen och behovet av trappklättrare ökat, och vi hoppas kunna utöka antalet fordon med trappklättrare senast till kommande avtal, 2025. Redan nu utökar vi antalet fordon i vårt trafikavtal för att sprida beläggningen och skapa mera utrymme i trafiken generellt. Dessa tas enligt plan i drift under våren.