Fröslundaskolans skolgÄrd myllrar av lek. Bakom klÀtterstÀllningen, nÄgra meter utanför stÀngslet, ligger platsen dÀr en ung man sköts ner mitt pÄ blanka dagen i oktober förra Äret. Flera lÄgstadiebarn blev pÄ nÀra hÄll vittnen till hÀndelsen.
Sebastian Skog hÄller upp ytterdörren till fritidsavdelningen, den dörr som ligger nÀrmast brottsplatsen.
â Som du ser stĂ„r kantreglarna öppna hĂ€r pĂ„ samma sĂ€tt i dag. Om personalen skulle vilja slĂ„ pĂ„ paniklĂ„set nu kommer inte den hĂ€r dörren att gĂ„ i lĂ„s. DĂ„ skulle en eventuell gĂ€rningsperson kunna ta sig in den hĂ€r vĂ€gen.
Han kallar det för en arbetsskada. Som sĂ€kerhetstekniker â med sĂ€rskilt ansvar att serva dörrar â reagerade han pĂ„ hur fritidspersonalen stĂ€llde upp lĂ„set till fritids.
Entrén bestÄr av en huvuddörr som anvÀnds som ingÄng och en sidodörr med en kantregel upptill och en nedtill som hÄller dörrparet pÄ plats. DÄ skolan varit lÄst har personalen stÀllt upp kantreglarna pÄ sidodörren för att hÄlla entrén öppen.
â Jag sade till dem att det inte bara Ă„sidosatte lĂ„ssystemet utan ocksĂ„ kan leda till att reglarna bryts av och att det dĂ„ inte gĂ„r att lĂ„sa dörren alls dĂ„ den i sĂ„ fall kan ryckas upp med vĂ„ld.
Enligt Sebastian fortsatte personalen ÀndÄ att stÀlla upp dörren pÄ samma sÀtt.
Den 14 oktober förra Äret fÄr han plötsligt ett SOS-larm i telefonen. Det stÄr: "PÄgÄende dödligt vÄld Skjutvapen Eskilstunda MossvÀgen 11 Skjutning pÄ Fröslundaskolan".
â Jag kĂ€nde att jag mĂ„ste dit direkt och kolla att min dotter Ă€r okej.
NÀr Sebastian kommer fram har polisen Ànnu inte hunnit spÀrra av omrÄdet. Han parkerar lÀngst med skolbyggnaden och skyndar bort till fritidsentrén som förÀldrarna blivit tillsagda att anvÀnda.
â Jag tar mig sedan in genom dörren som inte Ă€r lĂ„st.
Sebastian förstÄr snabbt att personalen och eleverna Àr i sÀkerhet. Men vetskapen att dörren Äter varit uppstÀlld stör honom.
â EfterĂ„t pĂ„talade jag det hĂ€r för rektorn och sĂ€kerhetssamordnaren pĂ„ kommunen. Men det har ju bevisligen fortfarande inte hĂ€nt nĂ„gonting, sĂ€ger han och pekar pĂ„ den uppstĂ€llda dörren.
Jannice Kloibhofer, rektor pÄ Fröslundaskolan sÀger att skolan sjÀlv uppmÀrksammade problemet med den uppstÀllda dörren kort efter skjutningen. DÀremot kÀnner hon inte igen att hon pratat om det med nÄgon förÀlder.
â Direkt sĂ„g vi vĂ„ra brister. Dörrarna ska inte stĂ€llas upp för vi mĂ„ste kunna snabblĂ„sa om det behövs. Det blev vi varse dĂ„.
Fast dörrarna stod fortfarande uppstÀllda pÄ det hÀr sÀttet nÀr vi var pÄ skolan i dag?
â Det vet jag ingenting om. Det mĂ„ste jag i sĂ„ fall kolla upp för vi har pratat om att de inte ska vara det.
Jannice Kloibhofer berÀttar att det nu finns beslut pÄ att dörrarna till fritids ska vara upplÄsta under dagtid. Det kan vara sÄ att bestÀllningen inte gÄtt igenom Ànnu vilket skulle kunna förklara varför personalen fortsatt att stÀlla upp dörrarna pÄ samma sÀtt som före skjutningen.
â Men jag vet inte om det Ă€r sĂ„, det mĂ„ste jag kolla upp.
Ăr det en godtagbar ursĂ€kt?
â Nej, men det kan vara en förklaring.
KÀnner du dig trygg med att skalskyddet fungerar pÄ din skola?
â Ja, men jag kan sĂ€ga att jag kollar det oftare nu för tiden.
Men om dörrarna stÀlls upp sÄ hÀr sÄ Àr det vÀl inget skalskydd?
â Nej. Dörrarna ska vara stĂ€ngda.