Rusning efter mat på nätet – ökar med över 450 procent

Under april exploderade e-handeln av mat. I landet ökade handeln i snitt med 101,2 procent, både Ica Maxi och Stora Coop i Eskilstuna har siffror som slår Sverigesnittet rejält.

Både Ica Maxi och Stora Coop i Eskilstuna har sett en markant uppgång på e-handeln. Till vänster Peter Slagbrand, butikschef på Ica Max, till höger Kerim Besic, butikschef på Coop online i Eskilstuna.

Både Ica Maxi och Stora Coop i Eskilstuna har sett en markant uppgång på e-handeln. Till vänster Peter Slagbrand, butikschef på Ica Max, till höger Kerim Besic, butikschef på Coop online i Eskilstuna.

Foto: Veronica Karlsson/ Niklas Holm

Eskilstuna2020-05-15 13:33

På Ica Maxi har de sett en markant ökning på e-handeln det senaste året och framför allt nu i coronatider.

– Vi ökade vår e-handel med 450 procent i april jämfört med april i fjol. Vi är en av de butiker inom Ica Maxi som har högst procentuell ökning i hela landet, säger Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi i Eskilstuna, och fortsätter:

– Merparten av våra e-handelskunder går via vår drive-thru lösning, det vill säga att de hämtar sina kassar här. Där har vi ökat med hela 465 procent.

undefined
Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi i Eskilstuna.

När det gäller hemleveranser har de ökat rejält även där.

– Vi har väldigt många kunder som vi kör ut matkassar till, där ser vi en ökning med 406 procent mot i fjol, förklarar Peter Slagbrand och avslutar:

– Vi har försökt att ställa om till att möta kundernas behov. Det har blivit en relativ stor kundförflyttning på grund av corona, 65 plusgruppen är den största kundgruppen inom näthandeln hos oss.

När tidningen i slutet av april skrev om hemleveranser av mat berättade Kerim Besic, butikschef på Coop online i Eskilstuna, att e-handeln ökat.

– I början av mars hade vi runt 100 om dagen, sju som hämtades här och 93 som levererades hem. Nu har vi över 140 matkassar varje dag, lika många hemleveranser men 40 fler som beställer och hämtar sin kasse här.

undefined
Kerim Besic, butikschef på Coop online i Eskilstuna.

Det är en ökning med 570 procent på upphämtningar av kassar i butik hos Stora Coop. Hemleveranserna var runt 93 stycken om dagen i april, men varken de siffrorna eller upphämtningar av kassar går att jämföra mot i fjol.

– Vi hade ingen e-handel i april förra året. Vi började med e-handel först i juli 2019 så vi kan inte jämföra siffror mot i fjol, förklarar Bojan Andrejic, stormarknadschef på Stora Coop.

Stora Coop har gått från noll till 93 hemleveranser sedan juli 2019.

I Sverige ökade e-handeln med mat i snitt med 101,2 procent i april, jämfört med april 2019. Det är den högsta tillväxten sedan mätningarna av e-handelsutvecklingen började i januari 2017, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Hemleveranser ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

undefined
Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

– På kort tid har flera av branschens aktörer växlat upp e-handelskapaciteten för att matcha den ökade efterfrågan, vilket gör att e-handeln växer otroligt starkt med både större snittköp och ett inflöde av nya kunder, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!