S öppna för hårdare tag mot elsparkcykelföretagen

Dödsolyckan i helgen där en äldre man omkom efter att ha kört in i en elsparkcykel på en cykelbana i Västerås aktualiserar frågan om uthyrningsföretagens ansvar. "Jag är inte främmande för att införa stävjande åtgärder i Eskilstuna", säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).

Frågan om regelverket kring elsparkcyklar ska diskuteras i stadsbyggnadsnämnden där Sarita Hotti (S) är ordförande. Kommunalrådet Jari Puustinen (M) vill att kommunen ska kunna forsla bort felparkerade elsparkcyklar direkt.

Frågan om regelverket kring elsparkcyklar ska diskuteras i stadsbyggnadsnämnden där Sarita Hotti (S) är ordförande. Kommunalrådet Jari Puustinen (M) vill att kommunen ska kunna forsla bort felparkerade elsparkcyklar direkt.

Foto: Niklas Holm/EK

Eskilstuna2021-09-27 11:35

I förra veckan skrev tidningen om att Moderaterna i Eskilstuna vill att kommunen ska kunna forsla bort elsparkcyklar som står felaktigt parkerade på bland annat cykelbanor och trottoarer. Uthyrningsföretagen som äger elsparkcyklarna får sedan betala en lösen för att få tillbaka fordonen. Modellen som Eskilstunamoderaterna lyfter fram har nyligen införts i Linköpings kommun.

– Situationen har blivit ohållbar. Vi har i dag ett stort bekymmer med elsparkcyklar som utgör ett hinder för folk, framför allt på trottoarerna. Hittills har inte branschen kunna lösa det här problemet och den här åtgärden kan inte vänta, sade kommunalrådet Jari Puustinen (M).

Ärendet kommer att diskuteras i stadsbyggnadsnämnden där Sarita Hotti (S) är ordförande. Hon säger att frågan om elsparkcyklar är uppe vid nästan varje nämndmöte:

– Vi behöver ha en fortsatt dialog med uthyrningsföretagen. Men om det behövs är jag inte främmande för att införa stävjande åtgärder i Eskilstuna.

undefined
Debatten om hanteringen av elsparkcyklar har fått förnyad aktualitet efter dödsolyckan i Västerås i helgen.

Frågan om regelverk kring hanteringen av elsparkcyklarna har fått förnyad aktualitet efter helgens dödsolycka i Västerås. På söndagen omkom en man i 80-årsåldern efter att ha kört in i en elsparkcykel som stod på en cykelbana. Polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död. Olyckan ska även utredas av Västerås stad där riktlinjerna för elsparkcyklar nu ska ses över.

Elsparkcykelföretaget Voi ska även internutreda det inträffade även om det ännu på måndagsmorgonen var oklart huruvida det var en Voi-cykel inblandad i olyckan.

Sarita Hotti ser gärna att uthyrningsföretagen blir tydligare i sina appar om vikten av att parkera rätt. Och hon vill att företagen tar ett större ansvar för de problem som uppstår vid gränserna för elsparkcyklarnas räckvidd där det i dag ofta saknas uppställningsytor.

– Den senaste tiden tycker jag dock att det har blivit lite bättre, elsparkcyklarna står inte lika ofta direkt på trottoarerna. Vi får också avvakta och se hur den nyligen införda 18-årsgränsen slår.

I dagsläget finns två bolag som hyr ut elsparkcyklar i Eskilstuna, Swift och Tier Mobility. Bägge företagen har skrivit under en avsiktsförklaring med Eskilstuna kommun där man tar på sig att flytta elsparkcyklar som parkerats trafikfarligt eller hindrande. Detta ska göras inom två timmar efter att en anmälan är gjord.

undefined
Regelefterlevnaden från både användare och uthyrningsföretag behöver bli bättre enligt Tomas Bonér, chef på kommunens trafikavdelning.

När det gäller möjligheterna att flytta, omhänderta eller beslagta elsparkcyklar för att sedan kräva en avgift för att få dessa tillbaka så är lagen vag enligt Tomas Bonér, chef på kommunens trafikavdelning.

– Elsparkcyklarna idag är klassade av Transportstyrelsen som cyklar och har samma skyldigheter men också rättigheter att finnas i trafikmiljön. Vi ser positivt på olika former av mikromobilitet som minskar bilanvändingen, men naturligtvis så behöver regelefterlevnaden från dem som hyr elsparkcyklarna bli mycket bättre. Även uthyrarna behöver se till att följa upp regelefterlevnaden. Vi följer utvecklingen väldigt noga från andra kommuner och skulle vi få ett politiskt uppdrag att titta på detta med flytt av elsparkcyklar så kommer vi naturligtvis att göra det.

Tidningen har sökt Tier Mobility för en kommentar. Företaget är med sina 300 elsparkcyklar i Eskilstuna störst på den lokala marknaden. 

Elsparkcykel

Elsparkcykeln/elscootern klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och/eller har en kraftigare motor än 250 w. Den omfattas av samma trafikbestämmelser som vanliga cyklar och ska vara utrustade med broms och ringklocka.

Källa: NTF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!