Dagligen ses personer med hyrda elsparkcyklar köra på gågatan, Kungsgatan, i centrum. Kommunen satt upp skyltar med att det är förbjudet att cykla och köra elsparkcykel, samt flera skyltar med "Fordonstrafik förbjuden".
Sarita Hotti berättar att hon är ett stort fan av elsparkcyklar och använder de regelbundet för att kunna ta sig fram snabbt och enkelt genom stan, bland annat när hon ska på möten.
– Jag har kört på alla gator i centrum. Jag hyrde en Tier i två timmar och provade att ta mig fram, gata upp och gata ner. Då körde jag på gågatan för att se om det var möjligt, och det var det, förklarar Sarita Hotti och fortsätter:
– Man får gasa och bromsa hela tiden för att ta sig fram, det var inte lätt men det gick. Ibland fick man sparka för att komma framåt.
Då det är förbjudet att framföra fordon på gågatan i centrum borde väl inte elsparkcyklar kunna köras där, eller?
– I Eskilstuna har vi zoner där hastigheten stryps till sex kilometer i timmen, inklusive gågatan i centrum, förklarar Milad Mahmoudyan, vd och grundare av Qick scooters som har de gula elsparkcyklarna i stan, och fortsätter:
– Det är för att säkerställa att fordonen inte används på ett sätt som bryter mot reglerna. Detta enligt avsiktsförklaringen från kommunen.
Han berättar att deras elsparkcyklar är utrustade med geofencing-teknologi som gör att de kan begränsa hastigheten eller helt förhindra körning i vissa områden.
Men då borde de väl inte fungera på Eskilstunas gågata?
– Våra system är utformade för att anpassa hastigheten i realtid baserat på användarens position. Att helt stänga av fordonen kan i vissa fall skapa en osäker trafiksituation, om en förare exempelvis befinner sig mitt i en korsning eller på en gata där det behövs en möjlighet att flytta fordonet.
Milad Mahmoudyan menar att de då i stället begränsar hastigheten till en nivå som gör att fordonet endast kan framföras i gångfart. Sex kilometer i timmen är den hastighetsbegränsning Qick tillämpar i områden där de har restriktioner. Detta motsvarar gånghastighet och är enligt honom en standardnivå för många aktörer i branschen.
Vore det inte bättre att man fick gå och dra en elsparkcykel där det är förbjudet att köra den?
– Våra elsparkcyklar kan dras manuellt i områden där det är förbud mot att framföra dem. Vi uppmuntrar användare att följa gällande regler och att kliva av och leda sparkcykeln genom zoner där fordonstrafik är förbjuden.
Sarita Hotti har provkört genom stadens gator och upptäckt fler platser där farten stryps till sex kilometer i timmen. Hon berättar också att hon provkört de olika företagens elsparkcyklar för att se hur de fungerar, och var man kan åka. Och inte åka.
– Man märker skillnad då vissa kan åka längre från centrum än andra. Jag tycker att det är viktigt att veta hur elsparkcyklarna fungerar när vi har dialoger med företagen, då kan vi framföra förslag, exempelvis på hur de kan förbättra var de slutar att fungera. Vissa stannar på platser där de inte borde sluta fungera.