Med start måndag 27 mars fick ett stort antal varor från cirka femtio leverantörer nya lägre priser hos Lidl, däribland kaffe, mjölk och köttartiklar. Under första veckan rör det sig om över 100 produkter, med sänkningar på över 30 procent på enstaka artiklar. Kommande veckor tillkommer ytterligare varor. De nya priserna kommer vara i genomsnitt elva procent lägre än tidigare.
– Den respons vi fått är fullkomligt överväldigande och visar vilket stort behov det finns av den här typen av initiativ. Det gör mig oerhört stolt att vi kunnat visa vägen. Det här kommer att kosta pengar, men vi är beredda att ta den här kostnaden för att underlätta för de svenska hushållen. Vi har valt ut ett stort antal produkter som vi tror att våra kunder kommer att uppskatta, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande och tillägger:
– Det är allt från vardagsvaror som mjölk, bröd och kaffe, till ekologisk frukt och grönt och en och annan godbit. Vi redovisar alla produkter öppet på vår hemsida och i våra butiker.
Ica Sverige sänker priser till butikerna på över 300 varor med mellan fem och 25 procent. Varorna omfattar både andra leverantörers och Ica:s egna märkesvaror inom breda produktkategorier som bröd, fågel, ost, chark, såser, skafferi, barnmat och hygienprodukter.
− Med den här breda prissänkningen så skapar Ica Sverige förutsättningar för alla Ica-handlare att sänka priserna till kunderna i sina butiker. Då varje Ica-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser så kommer kunderbjudandet och antalet artiklar variera lokalt mellan olika Ica-butiker, säger Eric Lundberg, vd Ica Sverige, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Hela Ica jobbar nu hårt för att hjälpa kunderna i det tuffa läge som råder och jag är därför mycket glad att vi nu i ett första steg tillsammans med några av våra leverantörer kunnat få till denna breda satsning trots det ansträngda läge som också hela livsmedelskedjan är i.
De nya lägre priserna hos Ica ska träda i kraft tisdag 11 april och gälla i minst två månader.
Med start torsdag 30 mars sänker Coop priserna på samtliga varor inom färska grönsaker, frukter och bär. De sänks med 12 procent, en sänkning som motsvarar momsen på livsmedel.
– Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige, i ett pressmeddelande.
De sänkta priserna gäller för medlemmar i alla Coop-butiker och online från torsdag 30 mars och april månad ut.
– Det här är en investering som vi gör här och nu för att våra medlemmar alltid ska kunna göra en bra affär hos Coop. Eftersom vi är en konsumentkooperation är det våra medlemmar som är våra ägare och därmed dem som vi prioriterar när vi investerar i vårt erbjudande.
Axfood säger att Willys kommer att sänka många priser framöver, och har sänkt priser de senaste veckorna.
– Faktum är att vi redan har gjort en mängd prissänkningar, bara de senaste två veckorna har vi sänkt priset på cirka 500 varor och det kommer säkerligen att bli fler framöver. Det är inget som vi har gått ut och gjort något stort utspel kring utan det är en del av vår vanliga verksamhet, skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett skriftligt svar till Svt Nyheter.
En av Hemköps fristående handlare agerar på eget bevåg, rapporterar Helsingborgs dagblad, HD.
Henrik Liljedahl driver Hemköp i Rydebäck i Helsingborgs kommun och han sänker priset på 75 basvaror, detta efter ha sett finansminister Elisabeth Svantesson tal på tv om matpriserna.
– När jag gick till jobbet dagen efter tog jag tag det direkt tillsammans med min försteman. Vi satte oss ner och tittade på vad är det exakt som man behöver. Det blev 75 artiklar, allt från mjöl och margarin, till en del frukt och grönt, säger Henrik Liljedahl till HD.
Priserna sänks med tio procent och gäller fram till slutet av maj, efter det ska butiken utvärdera situationen för att se om det blir en fortsättning.