Servitriserna på Taco bar tycker båda att en bra gäst behandlar en som en respektfull kompis.
– Det är alltid trevligt om gästen ger ett vänligt leende tillbaka i stället för att bara blänga på en surt när man kommer med maten, säger Emma Sandqvist, 21 år.
Hur gör man om man inte tycker om maten?
– Det är bättre om gästen förklarar vad den inte tyckte om i stället för att bara säga, det var inte gott jag vill ha en ny, säger Saga Dahlin.
Hon erkänner samtidigt att negativ kritik är ovanligt men att det tar hårt. Gästerna borde använda sig av "smörgåskritiken" där man först säger något positivt och sen negativt.
– Säg gärna något bra om serviceupplevelsen och sen vad du inte gillade med maten. Även om det är ett serviceyrke så vill man ha lite tillbaka.
Ett problem som gäst är att påkalla uppmärksamhet och här är det viktigt med tydlighet, särskilt om det är många på restaurangen.
– Det är störigt när gäster vägrar resa på sig och sitter vid bordet och vinkar lite diskret och sen blir tjuriga för att man inte ser dem, säger Saga Dahlin.
Att jobba sena kvällar när gästerna är berusade är jobbigt, då försvinner allt konsekvenstänk och servitriserna får utstå kritik. De hade hellre sett att gästerna jobbade med dem, och uttryckte sig konstruktivt.
Johan Bergquist är krögare på Pitcher's med många år i branschen är noggrann att peka på att barlivet skiljer sig åt beroende på ställe och arbetssätt.
– Här ställer sig gästerna i kö och bartendern tar i turordning. En bra bartender har alltid en turordning och tar inte den som alltid skriker högst.
En uppfattning vissa har är att dricks ger bättre service, men det håller inte Johan Bergquist med om och på Pitcher's ger man samma service oavsett dricks. Ett tips han har till gästerna är däremot att boka bord i förväg för att restaurangen ska kunna ge bra service.
– Vissa kommer ner en fredagskväll då vi har som mest gäster och vill gärna ha bord. Ibland kan vi fixa fram ett men då kan man få vänta på maten eftersom köket dimensionerar efter hur många som bokat.
Gästen ska heller aldrig hamna i det läget att den måste påkalla uppmärksamhet för att få service, det ska servitrisen se till. Om man är missnöjd med maten är det viktigt att säga till, men även här betonar Johan Bergquist att det är viktigt att servisen är uppmärksam och lyhörd. Han tycker det är viktigt att göra gästen bekväm så att den kan uttrycka ett missnöje.
– Man får gå bortom frågan "smakar det bra?" Och ställa andra frågor som "är allt bra?". Man måste också känna av stämningen och inte alltid nöja sig om gästen säger att det smakar bra.
För en dryg vecka sen hade han ett sällskap där gästerna uppenbart inte var nöjda med maten. Då bjöd han på två extraportioner trots att en i sällskapet inte ville säga att den var missnöjd. Att våga säga när det inte smakar bra är viktigt, då kan restaurangen bli bättre och köket utvecklas menar Bergquist.
Att gapa och skrika är man som gäst inte betjänt av, det är bättre att påkalla uppmärksamhet på ett lugnt sätt även om man som gäst inte ska behöva det. Även om Pitcher's inte är en krog som specialiserat sig på vin tipsar Johan Bergquist om att lära sig vilka druvor man tycker om i stället för specifika viner, på så sätt blir man sällan missnöjd med en hel flaska.