Trenden de senaste åren har varit tydlig. De tomma lokalerna i Eskilstuna centrum blir allt fler i takt med att butiker har flytta ut till köpcentrum utanför stadskärnan eller valt att lämna Eskilstuna helt.
För drygt ett år sedan anställde kommunen Christina Blomberg som stadsutvecklingsstrateg som ett steg i att vända trenden. Ytterligare ett steg togs i våras då kommunen tecknade en avsiktsförklaring tillsammans med stans tio största fastighetsägare. Målet: Ta fram en ny vision och målbild över hur framtidens centrumhandel ska se ut.
– Det ska kokas ner till ett nytt inehåll för centrum, vad ska vi fylla våra tomma lokaler med, säger Christina Blomberg.
En tydlig bild som redan målas upp är att återbruk och hållbarhet spelar en stor roll när det gäller gemene mans konsumtionsmönster.
– Det handlar om det här med klimat och miljö, vi har blivit lite mer återhållsamma när det gäller att köpa nytt, säger Christina Blomberg.
Återbruksbranschen ökar och det ska Eskilstuna dra nytta av menar hon.
– Stadsmissionen på Kungsgatan går fantastiskt bra och vi vill se fler butiker av den typen, säger Christina Blomberg.
Hon lyfter fram en specifik kedja av den typen som hon hoppas ska komma till Eskilstuna.
– Vi söker med ljus och lykta efter en franchisetagare till det fina konceptet Busfrö. En secondhandbutik som började inriktade mot barn men som nu har breddat sig till dam, herr och inredning också, säger Christina Blomberg.
Busfrö finns på 15 håll i landet, bland annat i Norrköping.
Vidare på återbrukstemat lyfter Christina Blomberg fram konceptet med butiker som lånar ut utrustning i stället för att sälja.
– En sådan aktör skulle kunna hyra lokal i centrum, säger hon.
Aktiviteter och upplevelser är en annan bransch som man har identifierat som växande. Escape room är ett sådant exempel och Christina Blomberg hoppas att företaget kan få sällskap av fler liknande i Eskilstuna centrum.
– Till exempel VR-spel. Det är jättepopulärt och det kräver inte så stora investeringar, säger hon.
Ytterligare ett koncept som Christina Blomberg puffar för är lokaler med olika funktioner. Hon tar en lokal i centrum i dag som exempel, där finns såväl frisör som dagligvaruhandel.
– Det tycker jag är kreativt, mer sådant vill vi se. Att man delar butiker och kanske även personal. Just personalkostnaden är en av de tyngsta utgifterna, säger Christina Blomberg som önskar mer flexibilitet i hyreslagstiftningen.
– Det behöver luckras upp så att vi kan få till fler tillfälliga verksamheter. Som det är i dag vågar många inte teckna upp sig för att testa om deras idé flyger, säger hon.
Christina Blomberg tror att pendeln kommer att svänga och att centrumhandeln kommer att få sin revansch inom en inte för lång framtid.
– Nu tittar dagligvaruhandeln på bostadsnära butiker, man vill vara nära där folk bor så de kan gå till sin butik, säger hon.
Nyckeln är, menar hon, att andelen bostader i centrum ökar. Det leder i sin tur till ett ökat marknadsunderlaget för fler livsmedelsbutiker som kommer att dra med sig övrig handel.
– Jag tror att vi kommer få tillbaka handeln i stadskärnan på sikt, säger Christina Blomberg.