Brister hos mer än var tredje personbil i Sörmland

Mer än var tredje personbil som Bilprovningen kontrollbesiktade i Sörmland förra året blev underkänd. De vanligaste bristerna gällde bilens lampor.

Dan Modig säger att brister i hjulsystemet kan handla om att det är glapp i spindelleder.

Dan Modig säger att brister i hjulsystemet kan handla om att det är glapp i spindelleder.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2023-02-07 18:32

Av de bilar som Bilprovningen kontrollbesiktade i Sörmland förra året blev 36,5 procent underkända. Det är en ökning med 1,6 procentenheter jämfört med 2021. 25,5 procent av personbilarna i Sörmland hade förra året fel som kräver efterkontroll – även det en liten ökning. Efterkontroll innebär att bristerna är såpass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan bristerna har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts.

De vanligaste bristerna var i kommunikationssystemet, såsom strålkastare och ljus. Var fjärde personbil (25,4 procent) omfattades av detta.

– Det är oftast lampor och positionsljus, halvlysen som har gått sönder eller att lamporna har fel färg. När man möter fordon efter vägarna ser man ofta att det är många som åker enögda, säger Dan Modig, stationschef på Bilprovningen på Västerleden i Eskilstuna. 

Han tipsar bilägare att ta för vana att gå ett varv runt bilen och se till att alla lampor verkligen lyser. Sätt på varningsblinkers och kom även ihåg att kolla att skyltlykta och parkeringsljus fram.

– I bilskolan fick man lära sig att före körning ska du göra en säkerhetskontroll. Det gör man sällan till vardags, men om man hade gjort det innan bilbesiktningen hade man kunnat slippa en anmärkning, säger Dan Modig. 

undefined
Dan Modig säger att brister i hjulsystemet kan handla om att det är glapp i spindelleder.

13,4 procent av personbilarna fick anmärkningar mot komponenter i bromssystemet. Ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen (bromsskivor, bromsbelägg), otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar är vanliga fel.

– Ofta beror det på att man inte bromsar tillräckligt ofta eller tillräckligt mycket. Man behöver göra ett par hårda inbromsningar om man inte använder fordonet konsekvent och det är samma sak med handbromsen, säger Dan. 

– Man fick lära sig när man tog körkort att man ska köra försiktigt, ha framförhållning och så vidare och då bromsar du väldigt lite. Du har 70 procent av bromskraften fram och 30 procent bak och bromsar du väldigt försiktigt så använder du mestadels bara frambromsen och bakbromsarna står i stort sett stil. Då kärvar de ihop helt enkelt. 

8,6 procent av personbilarna fick anmärkningar mot komponenter i hjulsystemet. 

– Det kan vara spindelleder och sånt. Att det är glapp helt enkelt. Det beror oftast på att man kör på lite knögliga vägar eller på ojämnheter så att det blir förslitningar, säger Dan.

undefined
Dan Modig, stationschef på Bilprovningen på Västerleden i Eskilstuna. "Att göra en säkerhetskontroll av bilen är i mitt tycke ganska enkelt, men ofta är det så att man hoppar in i bilen och kör och förlitar sig på att bilen ska tala om alla fel, men det gör den inte."

Personbilar besiktas för första gången när de är tre år, för andra gången när de är fem år och därefter senast 14 månader efter föregående besiktning.

– Många är väldigt glada för att komma hit och förstår att vi är här för att serva och hjälpa dem att hålla ordning på bilen. Tyvärr blir många arga också när vi slår ner på sakerna, men vi är ju ändå här för trafiksäkerhetens skull. Vi vill även förebygga trafikolyckor som inträffar på grund av att det varit något fel på bilen, säger Dan.

undefined
Bilprovningens besiktningsstatistik från 2022 visar att varannan A-traktor har allvarliga brister. "Genom att uppmärksamma de oroväckande siffrorna hoppas vi öka medvetenheten hos såväl ägare till som brukare av A-traktorer och se en positiv förändring", säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

När det gäller A-traktorer är det mycket vanligare med brister än hos personbilar. Bilprovningen redovisar för första gången besiktningsstatistik för A-traktorer och menar att utfallet är oroväckande. Sju av tio hade brister och varannan fel som kräver ombesiktning.

– A-traktorer är ofta ändrade jämfört med andra fordonsslag. Exempel på detta är att konstruktionen ändrats så att fordonet går fortare än tillåtet eller att den har byggts om på något sätt, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Vanligaste anmärkningarna

1 Huvudstrålkastare för hel - och halvljus 8,49 procent. 

2 Positionslykta 5,39 procent. 

3 Färdbroms Hjulbroms 4,74 procent

4 Parkeringsbroms Bromsfunktion 4,02 procent

5 Körriktningsvisare, 2,57 procent

6 Spindelled, 2, 35 procent

7 Bromsledning, 2,32 procent

8 Skyltlykta, 1,93 procent

9 Styrled, 1,87 procent

10 Stopplykta, 1,86 procent

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!