Lars Nordquist jobbar på Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF i Sörmland, och han är inte speciellt förvånad över siffrorna.
– Om vi tittar inne i städer brukar vi prata om att det är ungefär 50/50. Men det är en väldigt stor skillnad om man jämför med landsbygden, där är det en betydligt högre andel som använder lampor. Folk tror att man syns bättre i stan, men det gör man inte, säger han.
Varför tror du att så många struntar i lysen?
– Jag tror det är viktigt att tänka på varför man ska använda cykellysen. Det är ju inte för att du som cyklar ska se bättre, utan för att andra trafikanter ska kunna se dig. Det är ju där faran finns, säger han.
Bötesbeloppet för att cykla utan lyse är 500 kronor per lyse. Du kan också bötfällas om cykeln saknar rätt reflexer, då är böterna också 500 kronor.
I mörker måste cykeln ha
- Lykta med fast vitt eller gult ljus fram
- Lykta med rött ljus bak
- Vit reflex fram
- Röd reflex bak
- Orangegula eller vita reflexer på sidorna
Michel Laitanen bor och jobbar i Eskilstuna. För honom, som ofta cyklar med barn i barnstol eller i cykelvagn, är det en självklarhet att använda lysen.
– Det är ju att leka med livet att inte ha, säger han.