Så manipuleras a-traktorerna i Eskilstuna

En a-traktor får högst gå i 30 kilometer i timmen. Men i Eskilstuna finns en rad lösningar för att komma runt detta. Det visar tidningens granskning.

Kablar, knappar och ryckspärrar. Men också omprogrammeringar. I Eskilstuna finns en rad knep för att få a-traktorerna att gå fortare än de får gå.

Kablar, knappar och ryckspärrar. Men också omprogrammeringar. I Eskilstuna finns en rad knep för att få a-traktorerna att gå fortare än de får gå.

Foto: Polisen

Eskilstuna2022-10-30 16:59

Under mattan vid bromspedalen sitter en kontakt gömd och på den främre växellådan har en elektrisk spärr monterats. På så sätt kan a-traktorn växla mellan att vara en a-traktor, som är begränsad, till att kunna framföras som en vanlig bil.

A-traktorn med den här manipuleringen har dock fastnat i polisens kontroll trots att manipuleringen var dold just för att försvåra kontrollen. I polisens förundersökning beskrivs hur själva manipuleringen av fordonet går till.

"Kopplingen är utförd på så sätt att när man tänder upp backljuset på bilen och trycker ner knappen under bromspedalen då öppnas växellådans samtliga fem växlar upp. När man sedan tänder backljusen utan att trycka ner knappen slår spärren till för att växellådan skall bli två-växlad igen. På så sätt så blir fordonet en traktor igen och försvårar kontrollen."

undefined
En dold kontakt under mattan vid förarsätet på en a-traktor. Genom att trycka på bromsen och sedan trycka ner knappen under bromspedalen så kan samtliga växlar användas.

Tidningen har gått igenom domar och förundersökningar vid Eskilstuna tingsrätt gällande a-traktorer. Med fokus just på hur a-traktorerna manipuleras. Och det är en rad olika lösningar vi hittar.

När polisen stoppar en a-traktor ligger en torxnykel på passagerarsätet. Nyckeln har lite olja på sig längst ut och den passar perfekt in i ett hål på växellådan. Tingsrätten skriver i sin dom:

"Det kan konstateras att bilen i fråga är utrustad med så kallad ryckspärr. Detta betyder att man med ett enkelt handgrepp kan ändra utväxlingen på bilen."

undefined
En av a-traktorerna är utrustad med en så kallad ryckspärr. Och i bilen hittar polisen en torxnykel som passar perfekt i ett hål i växellådan.

När polisen provkör en annan a-traktor kommer de upp i 128 kilometer i timmen i stället för de tillåtna 30. På den a-traktorn är det styrenheten som manipulerats.

"Vid polisens tekniska undersökning framkom emellertid att systemet kunde manipuleras genom att vid körning tändningen slogs av och omedelbart därefter slogs på, varefter fordonet kunde framföras i betydligt högre hastighet är den för a-traktor tillåtna."

undefined
Bakom en lucka bredvid ratten sitter en knapp som slår ut hastighetsregulatorn vilket gör att a-traktorn går att köra fortare.

En av a-traktorerna är försedd med en varvtalsregulator. Som dock är manipulerad. Under instrumentpanelen sitter en strömbrytare.

"Med strömbrytaren aktiverad kunde fordonet framföras i betydligt högre hastighet än den för A-traktor högsta tillåtna."

Har hastighetsspärren satts ur spel räknas a-traktorn inte längre som en a-traktor utan som en personbil. En 15-åring med mopedkörkort får inte köra en personbil och riskerar att bli fälld för olovlig körning med återkallat körkort som följd, skriver Transportstyrelsen.

undefined
En ryckt kabel i mittkonsolen.
undefined
Två kontakter. Som om man sammanför dem gör att a-traktorn kan framföras som en vanlig bil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!