Så marknadsför man en hemlig organisation

Efter mordet på Anna Lindh har säkerhetspolisen tänkt om när det gäller öppenhet. Ju mer Säpo berättar om sin verksamhet, desto fler tips strömmar in som kan hjälpa till att lösa brott.

Foto:

Eskilstuna2015-11-05 19:45

Säpos kommunikationschef Mark Vadasz var en av föredragshållarna på Stora Marknadsföringsdagen som i går ägde rum på Volvo Construction Equipments Customer Center.

Han hade bjudits in av arrangören Marknadsföreningen i Eskilstunam, MIE.

– Även en organisation som är hemlig måste arbeta med marknadsföring och kommunikation, säger Annika Edetun Lahtinen, ordförande i MIE.

Mark Vadasz berättade inför publiken på fler än 170 personer att Säpo har blivit öppnare efter mordet på utrikesminister Anna Lindh 2003.

– Det var då vi började inse vikten av att kommunicera mer, att besvara medias frågor, att öppna upp oss. Det har också bäring på en annan aspekt: ju mer vi berättar om vår verksamhet och hur vi jobbar, desto mera tips får vi in. Säkerhetspolisen är beroende av tips från allmänheten. Öppenhet och tips går hand i hand.

Det finns dock gränser för öppenheten. Kommunikationschefen nämnde tre områden som organisationen håller tyst om.

– Det ena är om något är hemligstämplat enligt lag. Det andra är om det pågår en förundersökning. Vi kan heller inte berätta om våra arbetsmetoder. Vi kan inte göra vårt jobb om vi avslöjar hur vi arbetar för dem som vi ska skydda oss eller dig emot.

Enligt Mark Vadasz kan det vara en utmaning att kombinera öppenhet med säkerhetstänk.

– Vi prioriterar naturligtvis att göra vårt arbete, att utföra vårt uppdrag. Samtidigt är demokratiaspekten viktig, att berätta så mycket du bara kan. Det är också vår ambition.

Hur jobbar ni med sociala medier?

– Vi har ett twitterkonto. Vi är väldigt stolta över att vi är den myndighet i Sverige som har flest följare. Vi har 35 000 följare. Vi startade i början på året. Det är en väldigt viktig kanal för oss att få ut våra budskap när vi behöver kommunicera extra.

Mark Vadasz fick många frågor under sin föreläsning. En åhörare undrade om det finns någon James Bond i Sverige.

– Det är en klassisk fråga. Den brukar vi få. Det finns inte riktigt någon James Bond så som James Bond är på film. Däremot har vi en samling oerhört kompetenta, skickliga, duktiga och erfarna medarbetare som gör ett förbaskat bra jobb 24/7.

Det hölls flera uppskattade föredrag under Stora Marknadsföringsdagen. Anna Malmborg, livechef på Aftonbladet, föreläste om hur man kan maximera effekten inom sociala medier. Jonas Hernlund från Google berättade om den digitala utvecklingen och hur företag kan dra nytta av den. En annan föreläsning handlade om Volvo Construction Equipments varumärkesbyggande.

Marknadsföreningen i Eskilstunas ordförande Annika Edetun Lahtinen var mycket nöjd med dagen.

– Det är otroligt god stämning och fantastiskt bra föreläsningar.

Det var femte gången Stora Marknadsföringsdagen arrangerades.

– Att förstå och kunna sin marknad och nå ut blir allt mer viktigt, säger Annika Edetun Lahtinen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om