Dörrknackning, flygblad, brev, helsidesannonser och plakat. Att det snart är val kan inte ha undgått någon. Särskilt inte den som tillbringar tid inne på sociala medier. Vi har kartlagt partierna i Eskilstunas annonser på Facebook och Instagram. Vilka inlägg har fått störst spridning? Och vilket parti har spenderat mest pengar? Här har du svaren.
Sverigedemokraterna i Eskilstuna 4 432 följare
Totalt har Sverigedemokraterna spenderat 69 006 kronor på lokala annonser sedan mars 2019, varav 32 695 kronor spenderades 8 augusti och 6 september 2022 på tio annonser.
"Garantera skolskjuts på landsbygden!" är budskapet i Sverigedemokraternas mest spridda Eskilstuna-annons.
Kristdemokraterna i Eskilstuna 821 följare
Partiet har inte betalat för några lokala Facebook-annonser för sitt Eskilstuna-konto, medan Kristdemokraterna i Sörmland har spenderat drygt tusen kronor på lokala annonser. Partiet har då bland annat riktat sig till sörmlänningar som gillar campingliv, dansband och tv-programmet Så mycket bättre.
Partiet meddelar också att de annonserat lokalt via sina kandidaters kampanjsidor, till en kostnad av cirka 5 000 kronor.
Liberalerna i Eskilstuna 1 695 följare
Liberalerna har totalt spenderat 201 352 kronor lokalt sedan mars 2019, varav 127 447 kronor spenderades på 96 annonser mellan 8 augusti och 6 september 2022.
Dryga tredjedelen av annonskostnaderna går till annonser som riktar sig till personer med en högskoleutbildning. Andra målgrupper partiet riktat in sig på är väljare som gillar golf, dressyr, mousserande vin, skidorter och padel.
Störst spridning fick en annons vars budskap är att rädda det fria skolvalet.
Moderaterna i Eskilstuna 1 509 följare
Partiet har spenderat 1 325 kronor på åtta annonser mellan 8 augusti och 6 september 2022.
Moderaternas lokala kampanjfilm med budskapet "Det ska vara enkelt att leva på landsbygden" nåddes av flest, varav 90 procent var män.
Vänsterpartiet Eskilstuna 1 443 följare.
Mellan 8 augusti och 6 september har Vänsterpartiet i Eskilstuna spenderat 6 817 kronor på sammanlagt 15 annonser på Facebook. Totalt har partiet lagt 17 566 kronor på lokala annonser i sociala medier sedan mars 2019.
Bostadspolitik var ämnet i Vänsterpartiets mest spridda Facebookannons.
Centerpartiet Eskilstuna 654 följare
Mellan 7 augusti och 6 september har Centerpartiet i Eskilstuna lagt 5 900 kronor på totalt 54 Facebookannonser. Förutom Eskilstuna har Centerpartiet i Eskilstuna riktat annonser mot Skogstorp och Näshulta specifikt. Sedan mars 2019 har partiet lagt 34 616 kronor på annonser på Facebook.
I Centerpartiets lokala kampanjfilm presenteras partiets vision av ett tryggt Eskilstuna där alla kan försörja sig.
Socialdemokraterna Eskilstuna 4 470 följare.
Mellan 8 augusti och 6 september har Socialdemokraterna i Eskilstuna spenderat 45 151 kronor på totalt 31 annonser. Sedan mars 2019 har partiet lagt 126 934 kronor på annonser på Facebook och Instagram.
I partiets lokala kampanjfilm syns kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson i sin Volvo Amazon.
Miljöpartiet Eskilstuna 1 104 följare
Mellan 7 augusti och 5 september har Miljöpartiet i Eskilstuna spenderat 27 877 kronor på sammanlagt 26 annonser på Facebook och Instagram. Totalt har partiet spenderat lagt 43 220 kronor sedan mars 2019.
Målgruppen för majoriteten av annonserna är 18-42 år. Partiet har valt att rikta in sin på personer som är intresserade av exempelvis vindkraft, cykelsport, hållbart mode och högre utbildning.
I Miljöpartiets mest spridda annons presenteras toppkandidaten Linus Lakso som djurvänlig.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs att Moderaterna bekostat marknadsföringen av toppkandidaten Jari Puustinen. Puustinen ska ha bekostat detta själv.