Inläggen partierna betalar för att du ska se

Under månaden innan valet har partierna i Eskilstuna kraftsamlat för att nå ut med sin politik. Här är inläggen de betalat för att du ska se i sociala medier. Och så mycket pengar har de lagt ut för att nå dig.

Här är de politiska annonser som fått mest spridning i sociala medier innan valet.

Här är de politiska annonser som fått mest spridning i sociala medier innan valet.

Foto: Kollage

Eskilstuna2022-09-11 10:02

Dörrknackning, flygblad, brev, helsidesannonser och plakat. Att det snart är val kan inte ha undgått någon. Särskilt inte den som tillbringar tid inne på sociala medier. Vi har kartlagt partierna i Eskilstunas annonser på Facebook och Instagram. Vilka inlägg har fått störst spridning? Och vilket parti har spenderat mest pengar? Här har du svaren.

undefined
"Garantera skolskjuts på landsbygden!" var budskapet i Sverigedemokraternas mest spridda Eskilstuna-annons. Den sågs av över 40 000 personer, varav 60 procent var män.

Sverigedemokraterna i Eskilstuna 4 432 följare

Totalt har Sverigedemokraterna spenderat 69 006 kronor på lokala annonser sedan mars 2019, varav 32 695 kronor spenderades 8 augusti och 6 september 2022 på tio annonser. 

"Garantera skolskjuts på landsbygden!" är budskapet i Sverigedemokraternas mest spridda Eskilstuna-annons. 

undefined
Kristdemokraterna i Sörmland har bland annat marknadsfört Ebba Buschs "bonnasnack" i Eskilstuna.

Kristdemokraterna i Eskilstuna 821 följare

Partiet har inte betalat för några lokala Facebook-annonser för sitt Eskilstuna-konto, medan Kristdemokraterna i Sörmland har spenderat drygt tusen kronor på lokala annonser. Partiet har då bland annat riktat sig till sörmlänningar som gillar campingliv, dansband och tv-programmet Så mycket bättre.

Partiet meddelar också att de annonserat lokalt via sina kandidaters kampanjsidor, till en kostnad av cirka 5 000 kronor.

undefined
Liberalerna i Eskilstunas mest spridda annons nåddes av över 25 000 personer. Dryga tredjedelen av partiets lokala annonskostnader går till annonser som riktar sig till personer med en högskoleutbildning.

Liberalerna i Eskilstuna 1 695 följare

Liberalerna har totalt spenderat 201 352 kronor lokalt sedan mars 2019, varav 127 447 kronor spenderades på 96 annonser mellan 8 augusti och 6 september 2022.

Dryga tredjedelen av annonskostnaderna går till annonser som riktar sig till personer med en högskoleutbildning. Andra målgrupper partiet riktat in sig på är väljare som gillar golf, dressyr, mousserande vin, skidorter och padel.

Störst spridning fick en annons vars budskap är att rädda det fria skolvalet.

undefined
81 procent av de som nåddes av Moderaternas film om kommunal landsbygdspolitik var män.

Moderaterna i Eskilstuna 1 509 följare

Partiet har spenderat 1 325 kronor på åtta annonser mellan 8 augusti och 6 september 2022. 

Moderaternas lokala kampanjfilm med budskapet "Det ska vara enkelt att leva på landsbygden" nåddes av flest, varav 90 procent var män.

undefined
Bostadspolitik var ämnet i Vänsterpartiets mest spridda Facebookannons. Filmen nådde ut till ungefär lika många kvinnor som män.

Vänsterpartiet Eskilstuna 1 443 följare.

Mellan 8 augusti och 6 september har Vänsterpartiet i Eskilstuna spenderat 6 817 kronor på sammanlagt 15 annonser på Facebook. Totalt har partiet lagt 17 566 kronor på lokala annonser i sociala medier sedan mars 2019. 

Bostadspolitik var ämnet i Vänsterpartiets mest spridda Facebookannons.

undefined
I Centerpartiets lokala kampanjfilm presenteras partiets vision av ett tryggt Eskilstuna där alla kan försörja sig. 60 procent av alla som nåddes av budskapet var kvinnor.

Centerpartiet Eskilstuna 654 följare

Mellan 7 augusti och 6 september har Centerpartiet i Eskilstuna lagt 5 900 kronor på totalt 54 Facebookannonser. Förutom Eskilstuna har Centerpartiet i Eskilstuna riktat annonser mot Skogstorp och Näshulta specifikt. Sedan mars 2019 har partiet lagt 34 616 kronor på annonser på Facebook.

I Centerpartiets lokala kampanjfilm presenteras partiets vision av ett tryggt Eskilstuna där alla kan försörja sig. 

undefined
Socialdemokraterna spenderade mellan 15 000-20 000 kronor på att marknadsföra en film med budskapet "Eskilstuna kan bättre". I filmen syns kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson i sin Volvo Amazon.

Socialdemokraterna Eskilstuna 4 470 följare.

Mellan 8 augusti och 6 september har Socialdemokraterna i Eskilstuna spenderat 45 151 kronor på totalt 31 annonser. Sedan mars 2019 har partiet lagt 126 934 kronor på annonser på Facebook och Instagram.

 I partiets lokala kampanjfilm syns kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson i sin Volvo Amazon.

undefined
I Miljöpartiets mest spridda annons presenteras toppkandidaten Linus Lakso som djurvänlig.

Miljöpartiet Eskilstuna 1 104 följare

Mellan 7 augusti och 5 september har Miljöpartiet i Eskilstuna spenderat 27 877 kronor på sammanlagt 26 annonser på Facebook och Instagram. Totalt har partiet spenderat lagt 43 220 kronor sedan mars 2019.

Målgruppen för majoriteten av annonserna är 18-42 år. Partiet har valt att rikta in sin på personer som är intresserade av exempelvis vindkraft, cykelsport, hållbart mode och högre utbildning.

I Miljöpartiets mest spridda annons presenteras toppkandidaten Linus Lakso som djurvänlig.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs att Moderaterna bekostat marknadsföringen av toppkandidaten Jari Puustinen. Puustinen ska ha bekostat detta själv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!