Elsparkcykelolyckorna belastar akutsjukvården

Brutna handleder, fingrar, armar och nyckelben. Många olyckor med elsparkcyklar leder till sjukhusbesök med frakturer, varav en tredjedel kräver operation. Ortoped Ulf Nordström på Mälarsjukhuset slår ett slag för att man ska använda hjälm.

"Min elsparkcykel går i max 20 kilometer i timmen, men det finns ju de som går betydligt snabbare. Så det är inte konstigt att det sker olyckor där förare bryter sig svårt", konstaterar Jessica Malmqvist.

"Min elsparkcykel går i max 20 kilometer i timmen, men det finns ju de som går betydligt snabbare. Så det är inte konstigt att det sker olyckor där förare bryter sig svårt", konstaterar Jessica Malmqvist.

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2023-09-14 07:30

Det är Akademiska sjukhuset som i en studie med Uppsala universitet kan visa att drygt 1 700 personer i Sverige fick vård för brutna kroppsdelar efter olyckor med elsparkcyklar under perioden april 2019–december 2022. Var tredje fraktur krävde operation, och handledsfrakturer var den vanligaste operationskrävande skadan hos både barn och vuxna.

– Det är uppenbart att frakturer orsakade av elsparkcykelolyckor utgör en belastning på en redan ansträngd akutsjukvård i Sverige, säger överläkare Björn Hernefalk på Akademiska sjukhuset, en av forskarna bakom den nya studien.

undefined
Elsparkcykel parkerad – lite symboliskt – utanför ambulansstationen på Sveavägen. En tredjedel av alla frakturer orsakade av elsparkolyckor i Sverige kräver operation.
undefined
Björn Hernefalk är överläkare i ortopedi vid Akademiska sjukhuset och en av forskarna bakom den nya studien som visar att svensk akutvård belastas hårt till följd av elsparkcykelolyckorna.

Inkluderades gjorde inte skador på bröstkorg och revben, skallskador, bukskador och sårskador, vilket betyder att de totala skadorna av elsparkcykelolyckor är betydligt fler under den granskade perioden.

Studien baseras på data från Svenska Frakturregistret. Under drygt 3,5 år registrerades 1874 frakturer hos 1716 patienter, varav 415 var barn. Medelåldern var 29 år och 70 procent var män. Brott på skulderblad, nyckelben, över- och underarm eller handens ben, var klart vanligast och utgjorde 77 procent av alla frakturer.

Trots att frakturer efter elsparkcykelolyckor blivit så vanliga tycker forskarna att kunskapen kring omfattningen av de skador de populära fordonen orsakar är bristfällig. De efterlyser en ökad medvetenhet om farorna.

undefined
"Min elsparkcykel går i max 20 kilometer i timmen, men det finns ju de som går betydligt snabbare. Så det är inte konstigt att det sker olyckor där förare bryter sig svårt", konstaterar Jessica Malmqvist.

Detsamma önskar Ulf Nordström, överläkare i ortopedkirurgi och verksamhetschef på ortopeden på Mälarsjukhuset.

– Här har vi ju många benbrott som härrör från aktiviteter av olika slag. Jag ser inte någon jätteökning av operationer på grund av fall från elsparkcykel, men klart vi ser frakturer och skador orsakade av såna olyckor.

Forskarnas slutledning är densamma på Mälarsjukhuset; förarna tar emot sig med händer och armar när de faller mot marken – och bryter de kroppsdelarna i första hand. 

undefined
"Nej, det blir bara så att man kör utan hjälm och skyddsutrustning", konstaterar Jessica Malmqvist.

Och slår i huvudet. Så hjälm tillsammans med annan skyddsutrustning, säger Ulf Nordström, är en riktigt bra idé.

– Anpassa hastigheten till avstånd och visa hänsyn till fotgängare, cyklister och bilister. Som alltid i trafiken.

Enligt statistik från olycksdatabasen Strada där polis-och sjukvårdspersonal rapporterar in trafikolyckor, hade Eskilstuna 54 olyckor med elsparkcykel inblandad 2021 och 55 2022.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!