Prisbomben på biogas påverkar bussbolaget stort

Den kraftiga prishöjningen på biogas drabbar bland annat privatpersoner med bilar som drivs med just biogas. Transdev som kör kollektivtrafiken i Eskilstuna ser en stor kostnadsökning och för samtal med Sörmlandstrafiken som också drabbas.

"Vi har inte gjort uträkningar fullt ut om hur mycket dyrare det blir. Vi är i en inledningsfas om detta och vill inte nämna någon summa nu. Det tas upp i dialog med trafikföretagen", säger Johan Tollén, kommunikatör på Region Sörmland med ansvarar för kollektivtrafik, Sörmlandstrafiken.

"Vi har inte gjort uträkningar fullt ut om hur mycket dyrare det blir. Vi är i en inledningsfas om detta och vill inte nämna någon summa nu. Det tas upp i dialog med trafikföretagen", säger Johan Tollén, kommunikatör på Region Sörmland med ansvarar för kollektivtrafik, Sörmlandstrafiken.

Foto: Niklas Holm / Johan Tollén

Eskilstuna2023-03-30 16:45

Den 1 april chockhöjs biogaspriset med cirka 4,75 kronor per kilo, detta efter ett EU-domslut om att biogas inte längre ska vara skattebefriat. I Eskilstuna är det företaget Transdev som står bakom bussarna som kör kollektivtrafiken och enligt Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö är Transdev den största kunden när det kommer till försäljning av fordonsgas.

Hur drabbar det er nu när priset höjs 4,75 kronor per kilo?

– För vår del innebär det en kostnadsökning i samma storlek, säger Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev, och fortsätter:

– Vi har precis inlett en dialog med Eskilstuna kommun om hur denna kostnad ska hanteras men det är för tidigt att ge något svar på var det landar till slut.

undefined
Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev.

Blir det så att priset för att åka buss måste höjas?

– Beträffande biljettpriser så är det Sörmlandstrafiken som bestämmer det så frågan måste du ställa till dem i stället.

På Sörmlandstrafiken har de redan fått igång dialoger med de företag de har trafikavtal med.

– Som det ser ut nu har vi våra trafikavtal, bland annat med Transdev, och det finns en indexmodell för prishöjning av drivmedel, säger Johan Tollén, kommunikatör på Region Sörmland med ansvarar för kollektivtrafik, Sörmlandstrafiken, och tillägger:

– Men det tar inte höjd för denna höjning, och kopplat till biogasen. Med anledning av det har Transdev och Bergkvara, som kör för oss i Strängnäs, kallat till dialog där vi tillsammans ska prata i hop oss om hur vi ska hantera det som hänt nu.

undefined
I Eskilstuna har Sörmlandstrafiken 55 biogasbussar i trafik.

Sörmlandstrafiken har i dag 55 biogasbussar i Eskilstuna och cirka 30 i Strängnäs.

– Vi har inte gjort uträkningar fullt ut för hur mycket dyrare det blir. Vi är i en inledningsfas om detta och vill inte nämna någon summa nu.

Höjda biljettpriser blir väl ett måste?

– Dem har vi inga planer på att höja med anledning av det här. Biljettpriserna grundar sig på samma priser i hela Sörmland, vi vill inte höja priset i Nyköping på grund av en sådan här händelse, då de inte har biogasbussar där. Vi vill ha en tydlig och långsiktig prissättning, man ska som resenär inte behöva kastas från ett pris till ett annat på grund av en händelse i omvärlden.

undefined
Johan Tollén, kommunikatör på Region Sörmland med ansvarar för kollektivtrafik, Sörmlandstrafiken.

Johan Tollén berättar att Sörmlandstrafikens priser justeras och regleras vid ett bestämt tillfälle varje år.

– Det är politiskt förankrat och gås igenom varje år. Vad detta ger för kommande prisjusteringar kan vi inta veta i dag. Vårt uppdrag är att göra kollektivtrafiken möjlig för så många som möjligt och för att de ska få ihop sin vardag.

För att så många som möjligt ska kunna åka kollektivt är två tredjedelar skattefinansierat förklarar Johan Tollén.

Hur ser ni på att fortsätta med biogasbussar i och med det som har hänt?

– Så långt har vi inte hunnit i analysen, vi får se hur det utvecklas.

undefined
Sörmlandstrafiken drabbas av höjningen på priset av biogas från 1 april.

Är elbussar ett alternativ?

– Resterande bussar i avtalen är elbussar, tolv i Eskilstuna och fyra i Strängnäs. Vi för dialog med respektive kommun vad som passar med det aktuella avtalet, det är en avvägning där man kollar inför varje trafikupphandling.

Kom den här prishöjningen på biogasen som en chock nu?

– Vi har i princip vetat om det här sedan i början av mars. Dialogerna fortsätter med trafikföretagen nu och vi får se vart det landar, vi är i början av arbetet och ska hantera detta tillsammans.

Biogaspriset

I en dom från EU-domstolen ogiltigförklaras EU-kommissionens beslut om att låta Sverige skattebefria biogas och biogasol som förbrukats för uppvärmning eller som motorbränsle.

Skatteverket kan nu inte längre bevilja befrielse från skatt för biogas eller biogasol som förbrukats för uppvärmning.

Inte heller befrielse för skatt på biogas eller biogasol som förbrukats eller sålts som motorbränsle kan beviljas.

Från 1 april tillkommer en skatt på cirka 4,75 kronor per kilo.

Källa: Skatteverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!