Olycksdrabbade trafikplatser byggs om

Nu är planerna klara för hur två av Eskilstunas mest olycksdrabbade platser ska byggas om. Avfarterna från E20 vid både Årby och Västerleden ska få ny form och bli mer trafiksäkra.

Årbyrondellen är stor och rymmer mycket trafik. Ändå inträffar ofta olyckor här. Nu ska cirkulationsplatsen byggas om. (Arkivbild.)

Årbyrondellen är stor och rymmer mycket trafik. Ändå inträffar ofta olyckor här. Nu ska cirkulationsplatsen byggas om. (Arkivbild.)

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2023-09-13 11:55

Trots att Årbyrondellen är stor till ytan och rymmer mycket trafik har 76 olyckor inträffat här de senaste tio åren.

Det senaste året har Trafikverket gjort en utredning som utmynnat i ett beslut om att bygga om trafikplatsen. Nu är planerna klara för exakt vad som ska göras.

undefined
Bilden togs under en av alla trafikolyckor i Årbyrondellen.

Den största förändringen blir tre stycken fria högersvängfält, som ska separera trafikanter som svänger höger från övriga som ska in i rondellen. Dessa separata körfält planeras för både norra och södra påfarten ut på E20 samt för avfarten från E20 in mot centrum. E20-avfarten mot Skiftinge bedöms ha för ont om utrymme för ett separat högersvängfält.

– De fria högerkörfälten kommer att avlasta cirkulationsplatsen eftersom de som ska svänga höger aldrig behöver åka in i cirkulationen, säger Linda Nilsson, projektledare på Trafikverket.

undefined
De gröna linjerna visar hur Årbyrondellen ska få nya högersvängfält och att infarterna till cirkulationen ska bli rätare.

Även infarterna till cirkulationsplatsen kommer att justeras så att man kör in från en rätare vinkel. Det gör att man tvingas hålla lägre hastighet in i rondellen, men ska framförallt förbättra sikten. Just sikten har upplevts som bristfällig och som en bidragande orsak till många olyckor.

– Eftersom cirkulationsplatsen är så stor i kombination med påfarternas nuvarande utformning tror man att man kan köra fort in i den. Då är det svårt att se fordonen som redan är inne i cirkulationen, säger Linda Nilsson.

Följden blir en snabb inbromsning vilket riskerar leda till en upphinnandeolycka, alltså att bilen bakom inte hinner stanna.

undefined
Pådrag i Årbyrondellen sedan en bilist kört in i framförvarande bil. En vanlig olyckstyp här.

Hastighetsbegränsningen in i Årbyrondellen är i dag 70 kilometer i timmen, men det kan komma att ändras.

– Vi tittar på att eventuellt sänka hastighetsgränsen, men att bara sänka till exempelvis 60 är inte effektivt, man måste anpassa väganläggningen så att den matchar aktuell hastighet.

Även vid trafikplats Marielund, E20-avfarten vid Västerleden, planeras förändringar. Även där inträffar ofta olyckor.

undefined
Det gröna i bilden visar hur påfarten från Västerleden till E20 in mot Eskilstuna ska rätas ut vid trafikplats Marielund.

Påfarten till E20 mot Eskilstuna är idag snäv och kurvig och ska rätas ut för att skapa en bättre linjeföring.

Senare kan även fler delar av trafikplatsen vid Västerleden komma att byggas om.

Just nu pågår projektering av arbetena, som planeras att starta nästa höst och pågå in i år 2025. Arbetet kommer att ske i olika etapper för att säkerställa trafiksäkerhet, framkomlighet och säker arbetsmiljö. Hela projektet beräknas kosta 45 miljoner kronor.

Karta: Årbyrondellen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!