Att det kan bli trångt på Nygatan framför polishuset under de så kallade maxtimmarna på morgonen och eftermiddagen när många ska till och från jobbet är ingen nyhet. För polisen har det inneburit vissa problem när de behövt rycka ut i rusningstid.
– Det blir alltid begränsat när fastigheter ligger längs smala vägar, det är lätt att det korkar igen när det är mycket trafik, säger Magnus Askerlund, gruppchef hos polisen i Eskilstuna och lokalpolisens representant i polishusprojektet.
Han är ansvarig för planeringen av det nya polishuset från polisen lokalt. Den nya hemvisten för polisen i Eskilstuna blir ASSA:s tidigare fastighet på Kungsgatan 71, flytten är planerad till 2024. En flytt som kommer leda till en klart bättre trafiksituation menar Askerlund.
– Vid det nya polishuset är det stora breda vägar och bra trafikflöden. Det finns många möjliga utryckningsvägar från den fastigheten, västerut, österut och norrut, säger Askerlund.
Dessutom har polisen och kommunen gjort omfattande utredningar kring den rådande trafiksituationen och siat om framtiden gällande vägarna vid det planerade polishuset. Polisen har varit delaktig i diskussioner kring den nya detaljplanen i området och flera förslag om hur trafiksituationen kan underlättas för polisen ytterligare har lyfts fram.
– Vi har diskuterat att kunna manövrera eventuella trafikljus och ombyggnation av korsningar för att underlätta för oss att komma ut, säger Askerlund.
Trafikljus som styrs av signaler är inget nytt. Att trafikljus slår om till grönt automatiskt när en bil närmar sig under lågt trafikerade tider är ett exempel. Det finns även möjlighet för utryckningsfordon att skicka ut en signal som prioriteras.
– All utryckningsverksamhet är prioriterad ur kommunens perspektiv, slår Petter Skarin fast, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.
Prioriterade trafikljus är ett förslag i den trafikutredning som finns med i den förslagna nya detaljplanen. Stålbergsvägen, som löper längs med det blivande polishuset finns dock inte med i den nya detaljplanen. Det finns en tanke med det, det är nämligen möjligt att göra ingrepp vid vägen som kan underlätta för polisen redan i den detaljplan som gäller. Ett sådant ingrepp skulle kunna vara ett separat utryckningsfält.
– Vi kan skala upp och göra andra utformningar, det utrymmet finns i gatuområdet, säger Petter Skarin.
– Om vi ser behovet så kan vi göra det utan att behöva göra en ny detaljplan. Men polisens flytt är först 2024 och vet vi inte i dag hur trafiksituationen kommer se ut då, fyller Charlotte Bäckstrand, planarkitekt på Eskilstuna kommun, i.
När det gäller den framtida trafiksituationen på väster är prognosen att det runt 2030 kan komma att bli stockningar vid rusningstid. Ett önskemål från trafikplanerarna är att rödljuset Tullgatan/Kungsgatan görs om till cirkulationsplats, något det i dag inte finns medel för i budget. Rondeller är generellt bättre för utryckningsfordon.
– Man skulle öka framkomligheten dramatiskt om man byggde om till cirkulationsplats. Det byggs inte på köer på samma sätt och det hinner tömmas ut, säger Petter Skarin.
När Gredbyvägen nyligen gjordes om visste kommunen inte om polisens flyttplaner. Hade man gjort det hade man designat in ett utryckningsfält redan då, menar Petter Skarin.