Ända sedan Svealandsbanan invigdes 1997 har lastbilar som kör fast i viadukten på Vasavägen varit ett stående inslag i nyhetsrapporteringen. Bara i år har det skett vid flera tillfällen, den senaste i raden av olyckor inträffade den 7 april.
Att åtgärder måste sättas in för att minska risken för fler incidenter är alla vara överens om. I höstas bifölls en motion från Liberalerna om att sätta upp höjdbarriärer en bit framför bron. Men ärendet blev felhanterat inom kommunen vilket fick till följd att det tänkta hindret inte skulle kunna sättas upp förrän 2022. Nu ser dock frågan ut att få en snabbare lösning.
Under torsdagens sammanträde i kommunfullmäktige var L-motionen uppe för beslut. Och de besked som stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S) gav var att arbetet ska kunna komma igång i augusti. Detta sedan Trafikverket gett klartecken för sin del av finansieringen.
– Kommunen ansvarar för vägen och Trafikverket för viadukten. Ett avtal ska kunna vara klart i maj vilket innebär att arbetet ska kunna starta i augusti, säger Sarita Hotti.
Hon beklagar att det dröjt så pass länge att få till stånd åtgärder som ska kunna hindra fler lastbilar från att krocka med viadukten.
– Det har varit en olycklig hantering kring ärendet. Samtidigt finns det anledning att reflektera över chaufförernas ansvar. Tydligen så är större delen av olyckorna orsakade av förare från Eskilstuna som borde känna till förhållandena. Den förklaring vi fått är att det handlar om förare som vanligtvis kör mindre lastbilar som utan problem kommer under viadukten. Men ibland byter de till större lastbilar, glömmer bort det och kör samma väg som de brukar.
Liberalernas gruppledare Stefan Krstic välkomnar att den politiska majoriteten sagt ja till partiets förslag.
– Det är snart två år sedan vi lade motionen och jag är glad att den nu kan bifallas. Alla de olyckor som inträffat innebär enorma problem för väldigt många människor i form av bilköer och tåg som står stilla, säger han.
Enligt den modell som föreslagits ska en höjdbarriär placeras strax efter korsningen Sveavägen/Vasavägen i södergående riktning. En utvärdering ska sedan visa om en liknande konstruktion ska uppföras i norrgående riktning. Stadsbyggnadsnämnden får också i uppdrag att se över om det behövs åtgärder vid andra liknande passager i kommunens vägnät.