EMV och lågprisvaror toppar inköpslistorna i Eskilstuna

Under sju års tid har svensk- och lokalproducerad mat toppat listan över vad Eskilstunaborna stoppat i kundvagnen i mataffären. Men med mindre pengar i plånboken vänder kunderna sig till lågprisvaror, bland annat matbutikernas egna märkesvaror.

"Man testar och ser om andra varor i samma kategori fungerar, man är mer benägen nu att prova billigare alternativ", säger Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi Eskilstuna. På bilden även Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

"Man testar och ser om andra varor i samma kategori fungerar, man är mer benägen nu att prova billigare alternativ", säger Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi Eskilstuna. På bilden även Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Foto: Niklas Holm / Willys

Eskilstuna2023-02-27 19:10

Från december 2021 till december 2022 har matpriserna stigit med 18 procent i Sverige. Bransch- och arbetsgivarorganisation Livsmedelsföretagens årliga trendmätning visar att priset nu är viktigare för konsumenterna än om varorna är lokalproducerade eller svenska, något som toppat listan sju år på raken. Nu vill Eskilstunaborna handla lågprisvaror, kampanjvaror och butikernas egna märkesvaror, EMV.

undefined
Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

– När jakten på lågpris ökar är det inte konstigt att EMV får ett uppsving. Det förstärks också av att butikskedjorna i än högre grad lyfter fram sina EMV-sortiment i kampanjer och fysiskt i butik, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, och tillägger:

– Våra medlemsföretag känner väldigt tydligt av EMV-alternativens frammarsch. Hela 90 procent anger att de upplevde en tuffare konkurrens från EMV under 2022, och mycket talar för att EMV kommer ta ännu mer plats i butikshyllorna framöver.

undefined
På Ica Maxi i Eskilstuna har de märkt av ett nytt kundbeteende, kunderna letar mer lågpriser och köper fler varor av Icas egna märkesvaror, EMV.

På Ica maxi i Eskilstuna har de tydligt märkt av att kunderna letar lågpriser och köper mer av deras EMV.

– Det är en trend under en längre period som startade redan under förra året, säger Peter Slagbrand, butikschef på Ica maxi i Eskilstuna.

Han förklarar att konsumenternas beteende har ändrats och flyttat till andra alternativ på prisskalan.

– Man testar och ser om andra varor i samma kategori fungerar, man är mer benägen nu att prova billigare alternativ.

undefined
Ica har fyra egna märkesvaror, Ica, Ica basic, I love eco samt Ica selection.

Hos Ica maxi finns fyra EMV:

– Vi har Ica, Ica basic, I love eco samt Ica selection. Ica basic är vårt lågprisalternativ och finns i nästan alla våra varugrupper.

Peter Slagbrand berättar att konsumenterna även går mot andra alternativ när det gäller kött.

– Merparten är svenskt här men vi har vissa utländska alternativ, men priset styr mycket, av naturliga skäl. Man byter ut biffen mot fläskkarré.

Han säger att han ser en tydlig trend under en period nu att det ekologiska går tillbaka.

– Vi har fått ta bort alternativ i sortimentet då det inte säljer. Det är synd, det påverkar hela den inhemska försörjningen.

undefined
"Man testar och ser om andra varor i samma kategori fungerar, man är mer benägen nu att prova billigare alternativ", säger Peter Slagbrand, butikschef på Ica Maxi Eskilstuna.

Utöver EMV ökar kampanjförsäljningen kraftigt i butiken.

– Kunden söker billigare alternativ och handlar i större utsträckning det vi annonserar än tidigare, menar Peter Slagbrand och avslutar:

– Vi är inte prisledande på allt men matchar priser på det du handlar mest, och har det största sortimentet.

Hela 38 procent av medlemmarna hos Livsmedelsföretagen pekar ut dagligvarukedjornas egna produktalternativ EMV som det kunderna suktar efter. På plats nummer två, med 33 procent, i årets ranking noteras de övriga lågprisalternativen.

– Det är fullt förståeligt att jakten på lågpris är det viktigaste för konsumenterna just nu, menar Carl Eckerdal, och fortsätter:

– Tyvärr är det här väldigt olyckligt för svenska livsmedelsproducenter. Det är dyrt att producera mat och dryck i Sverige och det är få producenter som har råd att ha lågprisalternativ i sitt utbud. Svenska varumärken tappar i försäljning gentemot EMV och importerade lågprisalternativ samtidigt som producenternas kostnader fortsätter öka.

undefined
Willys ser allt fler nya kunder i sina tre butiker i Eskilstuna.

I Willys tre butiker i Eskilstuna har man märkbart sett ett nytt köpbeteende hos kunderna.

– Absolut, så är det. Det syns en tydlig trend på att man ser över vad man handlar, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys, och tillägger:

– Matprisinflationen har varit väldigt hög, kundbeteendet går mot ett större intresse för lågpris och EMV.

Men hon förklarar att allt inte är så svart eller vitt.

– Närproducerat har inte försvunnit, det är mer en flytande skala. Många vill gärna handla ekologisk och närproducerad mat, men när det är så kännbara prishöjningar så testar man ibland lågprisvaror också. Man kanske väljer att köpa lokalproducerat kött och går ner i pris i köpet av andra varor.

undefined
Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Johanna Eurén menar att kunderna väljer bort premiumpasta och köper större förpackningar av något billigare märke.

Är det några specifika varor som det handlas mycket av?

– Vi märker av en ökning på väldigt mycket. Vi har bland annat fått många nya kunder till våra butiker i Eskilstuna. När vi tittar på varor är det billiga vardagsvaror som pasta, falukorv, färs, man väljer bort finkött och köper nötfärs i stället. Nudlar, bönor och krossade tomater säljer vi också mycket av, många ser över hur man handlar.

Konsumentrenden

Vad Livsmedelsföretagens medlemmar anser att kunderna mest vill ha, i procent:

Emv 38

Lågprisalternativ, exklusive emv, 33

Produkter med mindre socker 16

Produkternas klimatavtryck 5

Lokalproducerat, svenskt, 5

Produkter med högre kvalité, premium, 2

Veganska produkter 1

Hälsosamma alternativ 0

Ekologiska produkter 0

Bekväma alternativ, färdigmat, 0

Fritt från exempelvis laktos och gluten, 0

Vegetariska produkter 0

Proteinrika köttalternativ 0

Fritt från tillsatser 0

Källa: Livsmedelsföretagen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!