Hantverkartjänster ligger, tillsammans med köp av begagnade bilar, ständigt i topp när det gäller konsumentproblem över hela Sverige.
Så här års ökar samtalen ytterligare till Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna.
– Många har för flera månader sedan beställt jobb som ska bli klara till sommaren. Nu börjar problemen komma – att det inte blir klart i tid eller blir dyrare än planerat, säger hon.
Christine Fransholm har en rad tips att dela med sig av, för att undvika bekymmer med hantverkarnas arbeten. Det mesta handlar om att tänka till och planera i förväg, innan man ens gör beställningen.
En viktig detalj är att undvika företag som inte är seriösa, eller som har problem som kan ställa till det för kunden.
– Det finns oerhört många bra hantverkare, men lägg lite tid på att kolla upp företagen. En enkel koll på nätet kan ge signaler om att de har ekonomiska bekymmer som gör att de kanske inte kan färdigställa jobbet.
Att företaget vill ha betalt i förskott är en varningssignal.
– Det kan betyda att de inte har krediter hos byggvaruhusen exempelvis. Se till att arbetet är klart innan du betalar. Om hantverkaren vill komma tillbaka senare och åtgärda de sista småsakerna, vänta med att betala hela fakturan tills det är gjort. Annars hamnar det lätt längst ner på deras prioriteringslista.
Även bland seriösa företag lönar det sig att begära in offerter och jämföra. Och att inte ha bråttom.
– Det är långa väntetider till bra hantverkare. Det kan vara värt att vänta till hösten för att få arbetet bra utfört.
Många som hör av sig tycker inte att resultatet blivit som de tänkt sig. Ofta kan det snarare bero på kommunikationsmissar, än att hantverkaren faktiskt gjort fel.
– Många problem kan undvikas om konsumenten är tydlig med vad man vill ha. Se till att det finns ritningar och bilder och att man följer upp under arbetets gång så att det är på väg åt rätt håll.
Att ha ett tydligt skriftligt avtal gör att många missförstånd kan undvikas, både gällande vad som ska utföras och vad det ska kosta.
– Om man vill lägga till tjänster under arbetets gång, är det inte bara materialet som kostar, man får också räkna med en högre timpenning än grundavtalet.
Om man tycker att firman inte gjort vad som avtalats, är det viktigt att kommunicera sina klagomål skriftligt till företaget. Det krävs om man sedan vill ta ärendet vidare till exempelvis Allmänna reklamationsnämnden.
– Om felet är omöjligt att åtgärda, som att en fog har fel färg, kan man begära prisavdrag, säger Christine Fransholm.
Vid stora brister som leder till en tvist med företaget, kan det löna sig att ta in en besiktningsman som kan bekräfta felen.
Den här tiden på året börjar det också dyka upp kringresande takläggare och asfaltsläggare, som plötsligt knackar på hos villaägare och erbjuder sina tjänster.
– De kan vara ganska aggressiva och det kommer flera tragiska historier varje år. Framför allt från äldre människor som betalat mycket pengar och sedan har det uppstått bekymmer.
Christine Fransholms råd är att inte dras med i hetsen och de snabba rycken.
– "Fort och billigt" blir oftast inte bra. Att byta tak är en stor investering som ska hålla i många år. Om man säljer huset är man också ansvarig för fel. Vid minsta osäkerhet – säg nej, det kommer fler tillfällen.