Efter lunch var eftermiddagen helt vikt till fritidspedagoger och barn i förskoleålder upp till tredje årskurs att undersöka saker.
Det hela delades upp på fyra stationer, och genom praktiska övningar fick barnen pröva att blåsa såpbubblor, tillverka solur och gå på tipspromenad med lite nutidsorientering.
– Så har vi en station med mer... vad ska vi säga... livskunskap, berättar Kati Kananen, fritidspedagog på Slottsskolan. Här har vi samarbetsövningar, där vi får hjälpas åt att bygga en pyramid och spela trasbandy. Bland mycket annat.
Temat för årets firande av fritidshemmen är lära, leva och utvecklas, och inbjudan gick ut även till alla lärare som gärna fick om de kunde fira en rast i sällskap med kollegor och barn på fritids.
Några lärare såg vi inte till under den korta tid vi var på besök men flera barn från mellanstadiet, som höll sig i närheten, tittade längtansfullt efter chansen att få blåsa tidernas största såpbubbla och undrade om de inte kunde få vara med på en bild. Åtminstone.