Satsning på snabbare och bättre service

Nu ska kommunens service mot Eskilstunaborna bli bättre, snabbare och effektivare. Det är avsikten med det nya kontaktcenter som öppnats och som går under namnet Eskilstuna Direkt.

Eskilstuna2016-04-20 12:53

Tankarna på en bättre fungerande medborgarservice väcktes politiskt redan 2012. Sedan dess har projektet Eskilstuna Direkt rullat på med utredningar, förhandlingar och studiebesök i andra kommuner. Nu är den nya organisationen i gång och förhoppningarna om vad det ska innebära är stora.

– Vi ökar tillgängligheten genom effektiviseringar. Det ska vara en väg in till kommunen för medborgarna, säger kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson, (S).

Många av de ärenden Eskilstunaborna har till kommunen i dag sköts via e-tjänster och telefon. Men ibland stoppas hanteringen upp på grund av ansvarsgränser mellan de olika förvaltningarna.

– Nu kommer det räcka med en kontakt. Man ringer ett samtal och får hjälp direkt, säger Eva Norberg, kommunikationsdirektör.

De olika förvaltningarna har flyttat över totalt 156 olika typer av ärenden till det nya kontaktcentret och på sikt kommer det bli än fler.

Totalt har 22 medarbetare internrekryterats till den nya enheten. Genom samordningsvinster och effektivare ärendehantering räknar man med besparingar på upp till fem miljoner kronor per år.

– Vi tar hand om alla frågor hela tiden och uppnår större flexibilitet, säger Gudrun Paulsdottir, enhetschef för Eskilstuna Direkt.

Kommuninvånarna kommer att kunna besöka kontaktcentret på Värjan vid Alva Myrdals gata samt på Östra torget i Torshälla. Kontakter kan också ske via telefon, e-post, sociala medier och på sikt även via chatt.

– Till en början kommer vi ha öppet fram till klockan 17 men i höst räknar vi med att förlänga till klockan 18 fyra dagar i veckan, säger Gudrun Paulsdottir.

Eskilstuna kommun har för att lansera satsningen lagt 500 000 kronor på marknadsföring i form av tv-reklam samt utskick till alla hushåll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om