Satu Eriksson: Cykling förlänger livet och ger glädje

– Det är en befrielse att komma ut i naturen. Jag glömmer allt i min vardag och följer bara rötter och stenar och hör fågelkvitter. Det är en härlig upplevelse att vara i skogen, säger Satu Eriksson, mountainbike-frälst förskollärare.

Eskilstuna2016-05-12 21:00

Det går en cykelvåg över Sverige. Racer, hybrid eller en mountainbike är de mest populära cyklarna.

Allt fler använder också cykel för att ta sig till och från jobbet men cykel har också blivit ett motionsredskap för att till exempel komplettera sin löpning. Cykelhandlarna säljer mycket sportcyklar, mountainbikes och hybrider.

I Eskilstuna är intresset för mountainbike så stort att Eskilstuna cykelklubb, ECK, startat en tjejgrupp som träffas på tisdagar i Vilsta friluftsområde. Ledaren heter Satu Eriksson, hon har varit tränare i 16-17 år.

– Jag tror tjejer vågar ta för sig mer när det bara är tjejer, säger Satu. De testar mer och det blir en annan gemenskap också.

Många tjejer klagar över att de inte är så tekniska, men Satu är tydlig med att det handlar om att utmana sig själv så man blir bättre. Inte att hela tiden jämföra sig med andra.

Satu sitter på sadeln och instruerar ungdomar och barn 5-6 dagar i veckan.

Hennes eget intresse började med att sonen lockades in i sporten. Mamma Satu studerade det på håll och tyckte inte att det såg så jobbigt ut. Men tji fick hon! Visst var det tufft att köra över stock och sten – men samtidigt gav det en sådan frihetskänsla att vara ute i naturen.

– Man glömmer allt i sin vardag där ute.

Satu kör lite landsvägscykling också men hon gillar inte trafiken. En orienterare i blåbärsriset är långt trevligare att möta än en bil på asfalt.

47-åriga Satu cyklar främst för att det är kul och för att hålla sig i form. Hon har tävlat men gillar inte stressen i att prestera. Pratar vi motionslopp kan hon ändå tänka sig att köra 3-5 mil, och det är inte fy skam.

Enligt statistik från organisationen Cykelbranschen såldes under förra året nästan 600 000 cyklar. Cykelfrämjandets ordförande, Lars Strömgren, har flera förklaringar till ökningen.

– Många använder cykel för att träna och för vardagsresor i stället för bil – till jobbet och för att handla. Cykeln finns med i vardagen i fler sammanhang än tidigare.

Enligt Lars är elcykel en variant som ökar stort. Under förra året ökade försäljningen med 70 procent.

– Vi tror att elcykeln har börjat ersätta familjens andrabil – alla i familjen har vanliga standardcyklar men kanske en elcykel som man delar på för att åka och handla eller köra längre sträckor med.

En annan trend som märks bland cykelhandlarna, i alla fall i storstäderna, är lastcyklar.

– Det är som en flakmoppe fast cykel och den kan ju kombineras med elmotor. Många kaféer och butiker har såna för att köra varor. Jag har sett dem i Malmö men även i Stockholm och Göteborg. Annars är det populärt med en större cykelkorg eller en kraftigare ställning, gaffel, framme vid styret där man kan lasta eller ställa sin väska. Jag har själv en sån.

Lars Strömgren bor i Stockholm och är en riktig cykelälskare. Själv äger han fyra och har köpt ett årskort för lånecykel.

– Jag har en racer som jag ska cykla Vätternrundan på, en hopfällbar cykel, en lastcykel och så en helt vanlig brukscykel.

Använder du hjälm?

– Ja, men inte alltid. Enligt statistik är det 20 gånger hälsosammare att cykla än att låta bli, även om man räknar in olycksrisk och luftkvalité. Rädsla för trafiken ska aldrig hindra en från att cykla, då lurar man sig själv. Att cykla förlänger livet och gör att man blir friskare och gladare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!