I många av landets större städer finns sedan länge bilpooler etablerade som ett alternativ eller komplement till en egen privatägd bil. Men inte i Eskilstuna. Här tycks de marknadsmässiga förutsättningarna än så länge saknas.
– Att överlåta bilpooler till det privata att lösa kommer ta alldeles för lång tid. Kommunen måste gå in och ta på sig ledartröjan, säger SD:s gruppledare Kim Fredriksson som i en motion föreslagit att kommunen skyndar på arbetet med att bilpooler skapas.
Tillkomsten av bilpooler skulle innebära flera fördelar, för människors ekonomi såväl som för miljön, menar han.
– För dem som bor nära sina arbeten men behöver bil ibland skulle en bilpool absolut kunna vara en modern lösning. Bilpooler skulle också bidra till att frigöra parkeringsplatser, förbättra framkomligheten i trafiken.
I motionen lyfter SD fram ett antal möjligheter som enligt partiet skulle underlätta för tillkomsten av bilpooler.
– K-fast skulle kunna erbjuda boende att ansluta sig till en bilpool, näringslivsenheten skulle kunna uppmuntra företag att starta bilpooler och kommunen skulle kunna låta en del av sin egen fordonspark bli en del av en bilpool, säger Kim Fredriksson.
I sitt remissvar på motionen skriver stadsbyggnadsförvaltningen att bilpooler är ett bra komplement som skulle bidra till att fler kan avstå från eget bilägande. Men man anser att det inte är kommunens arbete som begränsar utvecklingen av bilpooler.
Förvaltningens svar blir också stadsbyggnadsnämndens linje vid torsdagens sammanträde enligt nämndens ordförande Sarita Hotti (S) som dock tycker att den politiska majoritet hon är en del av ska kunna göra mer i frågan.
– Det är väldigt många Eskilstunabor som kanske bara behöver bil då och då, eller varannan vecka. För dem skulle en bilpool kunna vara ett perfekt alternativ. Man måste ju inte äga en egen bil, för många vore det bättre om man kan dela den med andra. Personligen tycker jag att vi inom majoriteten kan agera mer i frågan, vi har i alltför stor utsträckning tagit för givet att marknaden ska lösa det här.
Ett politiskt styrmedel som hon lyfter fram är genom ägardirektiv till de kommunala bolagen.
– K-fast skulle då kunna underlätta tillkomsten av bilpooler när nya större stadsdelar som till exempel Trumtorp i Odlaren byggs. Där är jag övertygad om att det skulle finnas ett underlag.