Den 30 november är sista dagen för att använda friktionsdäck, även kallade dubbfria vinterdäck, som inte är markerade med en alptopp. Att ett friktionsdäck inte har en alptopp på sidan signalerar att däcket kom ut på marknaden före 1 juni 2019. Anledningen till de nya reglerna är att däcken ska följa samma säkerhetsstandard.
Den godkända märkningen är utformad på två sätt, antingen som en alptopp eller som en alptopp med en snöflinga i.
Anna Hedén är chef på Petterssons däckservice utanför Eskilstuna. Hon berättar att de endast säljer friktionsdäck med alptoppsmärkningen sedan flera år tillbaka – något hon upplever att de flesta seriösa däckfirmor gör.
– Jag tror inte det kommer bli något problem för de flesta däck har redan en alptopp, säger hon.
Däremot menar hon att de gamla däcken fortfarande säljs – främst på nätshoppar.
– Det är väl där man ska akta sig och inte köpa vad som helst.
Är det vanligt att man köper däck på nätet?
– Ja, det är det. Det är många som bara trycker in registreringsnummer. De har ingen koll på vad de har beställt och kan då få däck med fel storlek och allting. Beställer man på nätet så lär man kanske ha mer kunskap om vad man köper för något.
Vad finns det för för- och nackdelar med respektive däck?
– Dubb är bättre på halka, på ren is. De är överlägsna då, säkrare helt enkelt. Men kör man bara i stan på asfalt så kan man ha friktionsdäck. Sedan låter friktionsdäck mindre då dubbdäck ofta ger ifrån sig ett vägljud.