Sirkka lurades av blufföretagets knep – så undviker du fällan

Med ett enda mail och två minuter av hennes tid lurade blufföretaget Sirkka Lindroth från Eskilstuna på nästan tusen kronor. – Det är väl så att man får betala för sin dumhet, säger hon.

Eskilstuna2016-07-13 08:00

Av nyfikenhet, och kanske i förhoppningen att kunna tjäna en slant, klickade Srikka Lindroth i veckan på en länk som erbjöd en värdering av hennes bil.

Hon knappade in bilens registreringsnummer och årsmodell, och fick kort därefter en värdering via sms.

Redan då anande hon ugglor i mossen: bilen var värderad till långt mer än vad som var rimligt.

– Det förstod jag ju själv, att så mycket skulle jag aldrig kunna få för den där bilen, säger Srikka Lindroth.

En vecka senare kom en faktura hon inte hade väntat sig.

Från Estland.

På åtta hundra kronor.

Även om Sikrka alltså aldrig uppgav några personuppgifter eller några kortuppgifter, räknar företaget det alltså som ett köp. Registreringsnumret på bilen räcker för att man ska kunna få fram bilägarens adress från fordonsregistret – det är en offentlig handling. Sen skickar företaget helt enkelt sin faktura.

Och företaget är inte okänt. Konsumentverket har satt upp det på sin "varningslista" över misstänkt oseriösa företag.

På sin hemsida skriver Konsumentverket:

"Bolaget värderar bilar till en kostnad som inte framgår tillräckligt tydligt för de konsumenter som använder tjänsten. Efter värderingen hämtar bolaget adress och personuppgifter från bilregistret och skickar en faktura till den värderade bilens ägare. Konsumenter som inte betalat fakturan har blivit hotade av inkasso."

Konsument Europa, som ger råd i den här typen av frågor, råder konsumenter att tänka på att ett köp på internet inte behöver innebära att man skriver in sina kortuppgifter. Om man känner sig lurad ska man inte betala, och bestrida fakturan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!