Sista chansen att rösta!

Tävlingen att utse det bästa av Eskilstuna forsätter. Den här gången handlar det om rondeller.
Röstningen avslutas 15.00 idag - så passa på att rösta nu!

Eskilstuna2009-05-11 06:30

Efter nomineringar har du som läsare nu dessa sex kandidater bland Eskilstunas totalt 40-talet rondeller att ta ställning till. Vilken tycker du är snyggast?

1. Profilen, ”pinnen” i änden av Nybron:
Denna rondell är signifikativ för Eskils-tuna och gjorde stort väsen av sig när den kom till. Det tog tid för många att se de många ansiktena/profilerna i konstnären Sivert Lindbloms skulptur som stod på plats 2002.

2. Eken, Munktellarenan:
Stora ekar finns kring Munktellarenan och stod tidigare på parkeringsplatsen. Men när parkeringen gjordes om kom arkitekt Joakim Malmström på den geniala idén att göra en rondell och placera den gamla eken mitt i. Året var 2007.

3. ”Snurren” på Kyrkogatan:
En av Eskilstunas nyaste rondeller. Den vid Kyrkogatan/Smörparken som inom kort invigs. Det är konstnären Takashi Naraha som står bakom.

4. Rondellen Västeråsvägen/Flackstavägen:
Förbi Tunavallen och ut mot Tuna Park finns många nya rondeller. Här är en av dessa, den vid en av infarterna till Parken Zoo. Det är landskapsarkitekterna Mathias Thuen och Frida Nordlundh som står bakom denna rondell, klar 2008.

5. Tullkammaren vid busstationen/Fors kyrkopark:
När man passerat gamla Tullkammaren och närmar sig Fors kyrka och S:t Eskils gymnasium passerar man denna lilla nätta rondell som alltid har snygga planteringar. Invigdes 1995.

6. Idunplan, Årby:
Från Årbyrondellen och fram till Nybron passerar bilisterna många rondeller med inslag av klarblå mosaik. Den största av dem är rondellen vid Idunplan. Det är konstnären Per Hammarström som står bakom dessa som invigdes 2006.

Eskilstuna har blivit något av rondellernas stad, men de runda cirkulationsplatserna väcker inte odelat positiva känslor hos Eskilstunaborna.

– Det byggs på andra ställen också, säger Jan-Eric Landh, avdelningschef på Stadsbyggnadskontoret och berättar att rondellbyggandet tog fart på 90-talet.

Då hade Växjö inlett ett trafiksäkerhetsprojekt som mynnade ut i att man började bygga rondeller och fler städer tog efter.

– Säkerheten förbättrades rejält och det finns inget bättre koncept för att öka trafiksäkerheten tillsammans med framkomligheten.

Jan Eric Landh berättar att olycksfrekvensen sjönk med 75 procent efter att Västergatan fått sina rondeller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om