– Tyvärr är den nya motorvägen av betong mellan Eskilstuna och Arphus inte så jämn som vi hoppats på. Åkkomforten kan nog upplevas som lite lägre än vad många förväntat sig. Men ni ska veta att det är en mycket trafiksäker väg.
Så sa Roland Forsberg, vägdirektör vid det som då hette Vägverket, vid invigningen av E20 1999.
Sedan dess har Trafikverket lagt ner stor möda på att komma tillrätta med betongbeläggningen, som varit ojämn och spruckit.
I omgångar har beläggningen i den vältrafikerade högerfilen ersatts med asfalt. Nu är det dags för den allra sista biten.
– Den har hållit bäst, men nu går det inte längre. Vi ska fräsa bort ett par centimeter av betongen och jämna till den. Sedan läggs asfalt på, säger Maria Dryselius, projektledare på Trafikverket.
Det handlar om en två kilometer lång sträcka mellan Svista och Kjula som ska asfalteras med start på måndagen. Byggtiden beräknas till tre veckor, men kan förlängas om det kommer mycket regn.
– Hade det varit en vanlig asfaltsväg hade vi klarat det på en vecka, men nu måste vi täta skarvarna i betongen för att det inte ska samlas vatten där och då tar det längre tid.
Under tiden kommer trafiken att ledas om i motsatta körriktningen.
– Det blir som en 1+1-väg, med omkörningsförbud, säger Maria Dryselius.
Hastigheten förbi arbetsplatsen begränsas till 70 kilometer i timmen, vilket förlänger restiden med ungefär tio minuter.