Nu fylls Coops superlager invändigt

Drygt ett år efter att första spadtaget togs står det gigantiska skalet till Coops nya lager i logistikparken klart. –Nu inleds nästa milstolpe med den invändiga installationen, säger Coops projektledare Mats Tornard, som räknar med att kunna testköra delar av anläggningen i februari nästa år.

Rymden i rummet för tankarna till en gigantisk katedral men i takt med att lagerställagen byggs ut blir utrymmet allt trängre.

Rymden i rummet för tankarna till en gigantisk katedral men i takt med att lagerställagen byggs ut blir utrymmet allt trängre.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-10-23 11:57

I oktober förra året presenterade Coop sin investeringsplan för det helautomatiserade centrallager som nu tar form i Eskilstuna logistikpark. Den nya varuterminalen, som blir en av Europas största, ska förse 800 Coopbutiker över hela landet med varor och kommer att sysselsätta mellan 400 och 500 personer när den tas i drift under första halvåret 2024.

Den enorma huskropp som nu är rest är över 500 meter lång. Byggytan på 109 000 kvadratmeter motsvarar drygt 15 fullstora fotbollsplaner. Att cirka 260 personer deltog på taklagsfesten i slutet av september ger en fingervisning om storleken på projektet. 

undefined
Projektledaren Mats Tornard kan konstatera att bygget av den gigantiska anläggningen håller både tidsplan och budget.

– Det har gått fantastiskt bra och fort. Vi följer tidsplanen och håller budgeten vilket måste beskrivas som unikt eftersom vi byggt under pandemin med alla de utmaningar det har inneburit, säger Mats Tornard.

Innanför väggarna har nästa fas redan inletts. Den tyska teknikleverantören SSI Schäfer är på plats sedan augusti för att bygga upp lagerställagen, eller hyllsystemen om man så vill

– Det är nästa stora milstolpe, allt som ska installeras invändigt. Just nu påminner det om ett jättemeccano som byggs i etapper. Så fort en del är klar kan man förbereda för automationen. Parallellt pågår utvecklingen av alla mjukvara som ska styra anläggningen.

undefined
Rymden i rummet för tankarna till en gigantisk katedral men i takt med att lagerställagen byggs ut blir utrymmet allt trängre.

Lagret kommer ha två temperaturzoner, en kyld del för färskvaror och en rumstempererad för torra varor. Tekniken för båda är densamma med varor och gods som strömmar ut till en gemensam utlastningsyta.

I det effektiva flöde som eftersträvas går varorna från inlastning, landar direkt på en rullbana, in genom en formatkontroll som säkerställer att det är rätt vara på pallen för att sedan transporteras in i höglagret som för torrvarornas del är 36 meter högt.

– När det är dags att fylla på plocklagret tas pallen ner, splittras upp i enskilda förpackningar och läggs på plockplatser där en robot bygger ihop leveransen till butiken. Det kan låta enkelt men det är väldigt mycket teknik och mjukvara inblandat. Några människor kommer inte att röra sig i den zonen. 

undefined
Den invändiga installationen av ställage beskrivs av Mats Tornard som ett jättemeccano.

I början av nästa år inleds de första testerna och någon gång under 2023 ska hela anläggningen kunna provköras.

– Vi är redo att gå igång med skarpa order till butik i september 2023. Det blir en mjukstart, där de första ordrarna tas på en del av det torra sortimentet i små volymer. Vid halvårsskiftet 2024 ska vi vara igång till hundra procent där vi levererar till alla våra butiker. Eldprovet sker till midsommar 2024, en av årets absolut största konsumtionstoppar. 

För att illustrera vilka volymer det rör sig om berättar Mats Tornard att 1,6 miljarder konsumentförpackningar kommer strömma igenom byggnaden på ett år.

undefined
Interiör från det kommande plocklagret för torrvaror där temperaturen ska ligga mellan 18-23 grader.

– Det är ett massivt flöde. Förutom järnvägstransporter kommer 500-700 lastbilar köra till eller från anläggningen per dygn.

All in- och utlastning sker på den östra sidan av byggnaden, mot flygplatsen till. Utöver de 99 portar som lastbilarna dockar vid ska två stickspår från järnvägen anläggas vilket beräknas vara klart sommaren 2022. Spåren byggs för att kunna ta emot Coops tåg samt tågset som är 750 meter långa.

– I dag är den högsta tillåtna maxlängden på tåg i Sverige 632 meter men vi vill vara beredda när, och om, den gränsen ändras, säger Mats Tornard.

undefined
På den östra sidan av fastigheten sker in- och utlastning. 500-700 lastbilar per dygn räknar Coop ska trafikera anläggningen. Här ska också två stickspår från järnvägen anläggas.

Trots den extremt höga graden (95 procent) av automation i anläggningen räknar Coop-ledningen med att 400 – 500 personer behöver rekryteras för att allt ska snurra.

– En del rekryteringsarbete pågår redan. Vi har till exempel gjort klart med en fastighetschef, det är viktigt att den personen är på plats i ett tidigt skede. 

En utbildning har dessutom dragit igång.

– Ja, det är jättekul. Den startade i höstas och har 24 platser som fylldes direkt. Den är skräddarsydd för vår teknikleverantörs behov. Vi kommer att köpa deras servicetjänster när vi är i drift och måste säkerställa att vi har full prestanda hela tiden. 

Någon direkt oro för att man inte ska lyckas hitta den kompetens som krävs känner inte Mats Tornard.

– Nej, inte än så länge i alla fall. Vi hoppas naturligtvis att det ska gå bra. Eskilstuna kommun ger oss en bra stöttning och det finns redan många logistiktunga verksamheter i Eskilstuna, vilket har lett till att det finns erfarenhet och branschkunskap i området. Förhoppningsvis kommer även en del av vår nuvarande personal på de befintliga lagren att flytta med till Eskilstuna.

Cooplagret


Coops helautomatiserade terminal i Eskilstuna logistikpark ska utgöra hjärtat i företagets varuförsörjning och förse 800 butiker med varor när den står klar att tas i drift första halvåret 2024. 

Tomten för terminalen är 276 000 kvadratmeter stor och byggnaden har en totalyta på 109 000 kvadratmeter, motsvarande 15 fotbollsplaner. Byggnaden har tre olika höjder; 15, 26 och 36 meter hög.

Coop räknar med att lagret ger 400 arbetstillfällen vid full drift, samt ytterligare 100 säsongsarbetare.

Karta: Eskilstuna Logistikpark
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!