Det högblanka bryggverket i rostfritt stål kan snart ha gjort sitt i Mullvadsbryggeriets ägo. När verksamheten skalar upp räcker inte dess 150 liters kapacitet till.
– Vi planerar för ett nytt bryggverk, ett som kan ta 300 liter åt gången. Det kanske inte låter jättemycket, men det passar bra med vår ambitionsnivå för var vi vill ligga de närmaste åren, säger Tobias Älvenstrand.
Sedan 2019 har han och storebror Thomas Nilsson, bryggt öl tillsammans. Inledningsvis i liten skala, för att successivt öka mängd och variation.
– Vi började med enkla recept och få ingredienser och har testat oss fram för att hitta det vi gillar – och förhoppningsvis något andra gillar också.
Det går inte att ta miste på att bröderna tar ölbryggning på allvar. I det smart utformade bryggeriet har allt sin plats – och det är nästan provocerande rent i den korrekt tempererade lokalen.
Med nytt bryggverk kommer också investeringar i större jäst-tankar, inventarier som kräver mer utrymme.
– Vi har en affärsplan och vårt mål är att börja med att stärka vårt varumärke, komma ut till kunder och få ut våra produkter. Faller det väl ut kan vi behöva hitta en större lokal utanför Solvik, säger Tobias Älvenstrand som även är utbildad bryggeritekniker.
Bröderna brygger alla typer av öl – med undantag för suröl, där processen i sig är så pass riskfylld vad gäller kontaminering.
– Medan en viss öltyp föredras sommartid är det en annan som funkar bättre höst och vinter. Vi brygger såväl lager, som IPA och stout. Det går att experimentera hur mycket och långt som helst, men det viktigaste är ändå att ölet smakar bra, säger Thomas Nilsson.
Mullvadsbryggeriet siktar främst på att ha sina produkter på olika restauranger och pubar, men hoppas också få plats i Systembolagets hyllor.
– Vi planerar för samarbete med Eskilstuna Ölkultur och med Agitator destilleri i Arboga. Det är två aktörer med bra rykte och de gör många spännande saker – och har bra produkter, säger Tobias Älvenstrand.
Under det senaste decenniet har det varit något av en boom för ölbryggning i Sverige och mellan 2011 och 2021 ökade antalet bryggerier med 800 procent.
För tre år sedan fanns drygt 500 bryggerier. Sedan dess har flera avvecklats och idag finns strax över 400 verksamheter med egen produktion registrerade.
Det är trots allt en hög siffra – i början av 1990-talet var antalet bryggerier nere i 20 stycken och då var begreppet mikrobryggeri knappt uppfunnet.
– Vi tror det är viktigt att titta på hur produkten säljs och fokusera på att ta hand om bryggeriet på bästa sätt. Det går inte bara att ösa på för att sedan inse att ekonomin inte hängt med.
– När vi brygger tittar vi mycket på miljö- och klimatpåverkan – en bit som är starkt kopplad till själva varumärket i sig och förhoppningsvis blöder vi inte ut lika mycket pengar om vi använder smarta effektiviseringar i processen.
Just nu arbetar Mullvadsbryggeriet med att få alla nödvändiga tillstånd på plats och hoppas vara ute med sina första produkter till försommaren.
– Det blir sannolikt en öl av typen Neipa (New Englad IPA, reds. anm.) och kan med fördel avnjutas i skuggan en varm dag, säger Tobias Älvenstrand och fortsätter:
– Vi gör det här vid sidan av våra ordinarie arbeten och en stor fördel för oss som litet bryggeri är att vi kan kosta på oss lite dyrare råvaror. Vill vi testa färska hallon eller en extra näve humle så tvekar vi inte.