Sarita Hotti, (S), om elsparkcyklarna som drÀller runt

Den 1 september 2022 blev det olagligt att parkera elsparkcyklar pÄ gÄng- och cykelbanor. Trots det drÀller det av felparkerade elsparkcyklar i Eskilstuna, nÄgot som Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden, vill fÄ stopp pÄ.

Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnĂ€mnden, ser elsparkcyklarna som en stor tillgĂ„ng i staden – men vill fĂ„ bort de felparkerade fordonen frĂ„n trottoaren.

Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnĂ€mnden, ser elsparkcyklarna som en stor tillgĂ„ng i staden – men vill fĂ„ bort de felparkerade fordonen frĂ„n trottoaren.

Foto: Niklas Holm / Eskilstuna kommun

Eskilstuna2023-02-28 16:56

VĂ€sterĂ„s stad tar till hĂ„rdhandskarna för att fĂ„ bukt med problemen med elsparkcyklar. Bland annat har de höjt den Ă„rliga avgiften för varje registrerad elsparkcykel till 2 000 kronor, vilket fĂ„tt företagen Tier och Bolt att lĂ€mna staden.

I Eskilstuna fÄr företagen stÀlla ut elsparkcyklarna gratis, frÄgan Àr varför?

– Vi ville prova pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet först. Vi fick inte in sĂ„ mĂ„nga elsparkcyklar hĂ€r i början, det var vĂ€l cirka 100, sĂ€ger Sarita Hotti.

Elsparkcyklar som stÄr pÄ tvÀrsan över gÄng- och cykelbanor mÄste bort anser Sarita Hotti.
Elsparkcyklar som stÄr pÄ tvÀrsan över gÄng- och cykelbanor mÄste bort anser Sarita Hotti.

Efter det har antalet vÀxt och sÄ Àven företagen.

– Elsparkcyklarna Ă€r inte anhopade och det har inte varit nĂ„gra större problem av att de blivit mĂ„nga, men blir ett problem nĂ€r man felparkerar pĂ„ trottoarer. Och bekymret Ă€r störst nĂ€r de stĂ€lls pĂ„ tvĂ€rsan eller ligger vĂ€lta pĂ„ trottoaren.

Sarita Hotti förstÄr att folk som kommer gÄende med en barnvagn eller rullator och inte kommer förbi blir irriterade pÄ elsparkcyklarna.

– Företagen mĂ„ste ta sitt ansvar och röja undan dem bĂ€ttre.

Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden.
Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden.

Hon sÀger att man kan se ett mönster pÄ var de anhopas.

– DĂ€r kan vi bli behjĂ€lpliga med att göra bra elsparkcykelstĂ€ll. Handlar man pĂ„ Ica EkĂ€ngen till exempel eller ska till golfbanan dĂ€r hamnar man mitt i vĂ€gkorset dĂ„ elsparkcyklarna slutar att fungera, det Ă€r inte sĂ„ bra. De skulle kunna gĂ„ Ă€nda fram till dessa platser kan jag tycka.

NÀr det gÀller lokalkÀnnedom och liknande kan kommunen stötta bolagen, sÀger Sarita Hotti.

– Vi kan hjĂ€lpa dem med var de ska stĂ€nga av elsparkcyklarna, vi som bor hĂ€r och kan staden. Det hĂ€r Ă€r en frĂ„ga som mĂ„nga har en Ă„sikt om. SjĂ€lv tycker jag att de Ă€r ett smidigt sĂ€tt att ta sig frĂ„n plats A till B. Kan vi fĂ„ folk att ta dessa i stĂ€llet för bilen vore det vĂ€ldigt bra.

Företagen bakom elsparkcyklarna i Eskilstuna mÄste börja ta ett större ansvar, sÀger Sarita Hotti (S).
Företagen bakom elsparkcyklarna i Eskilstuna mÄste börja ta ett större ansvar, sÀger Sarita Hotti (S).

Hon sÀger att hon nÀstan alltid Àr stressad och att elsparkcyklarna Àr perfekta för henne nÀr hon snabbt behöver förflytta sig.

– Jag har provat alla mĂ€rken som finns i stan för att se hur de gĂ„r och vart de gĂ„r. Snabbaste sĂ€ttet att ta sig fram Ă€r att ta en Tier, ett bra komplement till kollektivtrafiken.

Hur tycker du att det ser ut i dag med parkeringar av elsparkcyklar?

 â€“ Vintern har gjort sitt. Förvaltningen har löpande dialog med företagen som har elsparkcyklar hĂ€r. Vi tycker inte att det har blivit sĂ€mre under vintern och vĂ€ntar pĂ„ vĂ„ren och tar upp diskussion igen om hur vi ska göra.

"Alla som vistas i kommunen vet att de kan hÀnga pÄ ett rödlyse eller ligga inkastade i en buske nÄgonstans, det Àr ju inte acceptabelt alls och det mÄste vi fÄ bort", sÀger Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden.
"Alla som vistas i kommunen vet att de kan hÀnga pÄ ett rödlyse eller ligga inkastade i en buske nÄgonstans, det Àr ju inte acceptabelt alls och det mÄste vi fÄ bort", sÀger Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden.

Hon förklarar att det kan bli sÄ att det införs avgifter pÄ att stÀlla ut elsparkcyklar i stan och Àven sÄ att kommunen kommer att plocka in felparkerade elsparkcyklar som företagen sedan fÄr lösa ut mot en avgift.

– Alla som vistas i kommunen vet att de kan hĂ€nga pĂ„ ett rödlyse eller ligga inkastade i en buske nĂ„gonstans, det Ă€r inte alls acceptabelt och det mĂ„ste vi fĂ„ bort. Men vi vĂ€ntar till vĂ„ren för att se hur vi gĂ„r vidare men framför allt Ă€r det företagen som mĂ„ste ta sitt ansvar.

Sarita Hotti förklarar att företagen har koll pÄ vilka som hyr deras fordon och kan se vilka som parkerar fel.

– Man loggar in sig nĂ€r man tar en elsparkcykel sĂ„ företagen vet vem som har haft elsparkcykeln nĂ€r den parkeras fel, det kan de jobba lite pĂ„. Vi ser Ă€ndĂ„ att elsparkcyklarna Ă€r positiva ur rörelsesynpunkt, de Ă€r ett smidiga transportmedel. Men reglerna ska följas.

SÄ hÀr ska elsparkcyklarna parkeras.
SÄ hÀr ska elsparkcyklarna parkeras.
Parkering elsparkcyklar

Lagar frÄn 1 september 2022:

Regeringens beslut om körförbud pÄ gÄngbanor för elsparkcyklar tas i bruk.

Samma regler som gÀller för traditionella cyklar och elcyklar börjar Àven att gÀlla för elsparkcyklar.

Regeringens beslut om att elsparkcyklar inte lÀngre fÄr parkeras pÄ gÄng- och cykelbanor, annat Àn vid cykelstÀll eller annan uppstÀllningsplats, tas i bruk.

Kommuner och polismyndigheten fÄr i och med dessa nya lagar större möjlighet att flytta felparkerade elsparkcyklar.

KĂ€lla: Regeringen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!