Västerås stad tar till hårdhandskarna för att få bukt med problemen med elsparkcyklar. Bland annat har de höjt den årliga avgiften för varje registrerad elsparkcykel till 2 000 kronor, vilket fått företagen Tier och Bolt att lämna staden.
I Eskilstuna får företagen ställa ut elsparkcyklarna gratis, frågan är varför?
– Vi ville prova på det här sättet först. Vi fick inte in så många elsparkcyklar här i början, det var väl cirka 100, säger Sarita Hotti.
Efter det har antalet växt och så även företagen.
– Elsparkcyklarna är inte anhopade och det har inte varit några större problem av att de blivit många, men blir ett problem när man felparkerar på trottoarer. Och bekymret är störst när de ställs på tvärsan eller ligger välta på trottoaren.
Sarita Hotti förstår att folk som kommer gående med en barnvagn eller rullator och inte kommer förbi blir irriterade på elsparkcyklarna.
– Företagen måste ta sitt ansvar och röja undan dem bättre.
Hon säger att man kan se ett mönster på var de anhopas.
– Där kan vi bli behjälpliga med att göra bra elsparkcykelställ. Handlar man på Ica Ekängen till exempel eller ska till golfbanan där hamnar man mitt i vägkorset då elsparkcyklarna slutar att fungera, det är inte så bra. De skulle kunna gå ända fram till dessa platser kan jag tycka.
När det gäller lokalkännedom och liknande kan kommunen stötta bolagen, säger Sarita Hotti.
– Vi kan hjälpa dem med var de ska stänga av elsparkcyklarna, vi som bor här och kan staden. Det här är en fråga som många har en åsikt om. Själv tycker jag att de är ett smidigt sätt att ta sig från plats A till B. Kan vi få folk att ta dessa i stället för bilen vore det väldigt bra.
Hon säger att hon nästan alltid är stressad och att elsparkcyklarna är perfekta för henne när hon snabbt behöver förflytta sig.
– Jag har provat alla märken som finns i stan för att se hur de går och vart de går. Snabbaste sättet att ta sig fram är att ta en Tier, ett bra komplement till kollektivtrafiken.
Hur tycker du att det ser ut i dag med parkeringar av elsparkcyklar?
– Vintern har gjort sitt. Förvaltningen har löpande dialog med företagen som har elsparkcyklar här. Vi tycker inte att det har blivit sämre under vintern och väntar på våren och tar upp diskussion igen om hur vi ska göra.
Hon förklarar att det kan bli så att det införs avgifter på att ställa ut elsparkcyklar i stan och även så att kommunen kommer att plocka in felparkerade elsparkcyklar som företagen sedan får lösa ut mot en avgift.
– Alla som vistas i kommunen vet att de kan hänga på ett rödlyse eller ligga inkastade i en buske någonstans, det är inte alls acceptabelt och det måste vi få bort. Men vi väntar till våren för att se hur vi går vidare men framför allt är det företagen som måste ta sitt ansvar.
Sarita Hotti förklarar att företagen har koll på vilka som hyr deras fordon och kan se vilka som parkerar fel.
– Man loggar in sig när man tar en elsparkcykel så företagen vet vem som har haft elsparkcykeln när den parkeras fel, det kan de jobba lite på. Vi ser ändå att elsparkcyklarna är positiva ur rörelsesynpunkt, de är ett smidiga transportmedel. Men reglerna ska följas.