VÀsterÄs stad tar till hÄrdhandskarna för att fÄ bukt med problemen med elsparkcyklar. Bland annat har de höjt den Ärliga avgiften för varje registrerad elsparkcykel till 2 000 kronor, vilket fÄtt företagen Tier och Bolt att lÀmna staden.
I Eskilstuna fÄr företagen stÀlla ut elsparkcyklarna gratis, frÄgan Àr varför?
â Vi ville prova pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet först. Vi fick inte in sĂ„ mĂ„nga elsparkcyklar hĂ€r i början, det var vĂ€l cirka 100, sĂ€ger Sarita Hotti.
Efter det har antalet vÀxt och sÄ Àven företagen.
â Elsparkcyklarna Ă€r inte anhopade och det har inte varit nĂ„gra större problem av att de blivit mĂ„nga, men blir ett problem nĂ€r man felparkerar pĂ„ trottoarer. Och bekymret Ă€r störst nĂ€r de stĂ€lls pĂ„ tvĂ€rsan eller ligger vĂ€lta pĂ„ trottoaren.
Sarita Hotti förstÄr att folk som kommer gÄende med en barnvagn eller rullator och inte kommer förbi blir irriterade pÄ elsparkcyklarna.
â Företagen mĂ„ste ta sitt ansvar och röja undan dem bĂ€ttre.
Hon sÀger att man kan se ett mönster pÄ var de anhopas.
â DĂ€r kan vi bli behjĂ€lpliga med att göra bra elsparkcykelstĂ€ll. Handlar man pĂ„ Ica EkĂ€ngen till exempel eller ska till golfbanan dĂ€r hamnar man mitt i vĂ€gkorset dĂ„ elsparkcyklarna slutar att fungera, det Ă€r inte sĂ„ bra. De skulle kunna gĂ„ Ă€nda fram till dessa platser kan jag tycka.
NÀr det gÀller lokalkÀnnedom och liknande kan kommunen stötta bolagen, sÀger Sarita Hotti.
â Vi kan hjĂ€lpa dem med var de ska stĂ€nga av elsparkcyklarna, vi som bor hĂ€r och kan staden. Det hĂ€r Ă€r en frĂ„ga som mĂ„nga har en Ă„sikt om. SjĂ€lv tycker jag att de Ă€r ett smidigt sĂ€tt att ta sig frĂ„n plats A till B. Kan vi fĂ„ folk att ta dessa i stĂ€llet för bilen vore det vĂ€ldigt bra.
Hon sÀger att hon nÀstan alltid Àr stressad och att elsparkcyklarna Àr perfekta för henne nÀr hon snabbt behöver förflytta sig.
â Jag har provat alla mĂ€rken som finns i stan för att se hur de gĂ„r och vart de gĂ„r. Snabbaste sĂ€ttet att ta sig fram Ă€r att ta en Tier, ett bra komplement till kollektivtrafiken.
Hur tycker du att det ser ut i dag med parkeringar av elsparkcyklar?
â Vintern har gjort sitt. Förvaltningen har löpande dialog med företagen som har elsparkcyklar hĂ€r. Vi tycker inte att det har blivit sĂ€mre under vintern och vĂ€ntar pĂ„ vĂ„ren och tar upp diskussion igen om hur vi ska göra.
Hon förklarar att det kan bli sÄ att det införs avgifter pÄ att stÀlla ut elsparkcyklar i stan och Àven sÄ att kommunen kommer att plocka in felparkerade elsparkcyklar som företagen sedan fÄr lösa ut mot en avgift.
â Alla som vistas i kommunen vet att de kan hĂ€nga pĂ„ ett rödlyse eller ligga inkastade i en buske nĂ„gonstans, det Ă€r inte alls acceptabelt och det mĂ„ste vi fĂ„ bort. Men vi vĂ€ntar till vĂ„ren för att se hur vi gĂ„r vidare men framför allt Ă€r det företagen som mĂ„ste ta sitt ansvar.
Sarita Hotti förklarar att företagen har koll pÄ vilka som hyr deras fordon och kan se vilka som parkerar fel.
â Man loggar in sig nĂ€r man tar en elsparkcykel sĂ„ företagen vet vem som har haft elsparkcykeln nĂ€r den parkeras fel, det kan de jobba lite pĂ„. Vi ser Ă€ndĂ„ att elsparkcyklarna Ă€r positiva ur rörelsesynpunkt, de Ă€r ett smidiga transportmedel. Men reglerna ska följas.