Skolverket kallar in ung och sakkunnig hjälp

Allt färre elever söker sig till yrkesprogrammen på gymnasiet.Vad beror det på och hur kan vi vända på den trenden?

Eskilstuna2016-03-03 17:00

De här frågorna ska Skolverket försöka få svar på, och en grupp under ledning av undervisningsrådet Per Kringberg valde att vända sig till Rekarnegymnasiet i Eskilstuna för att kanske räta ut ett par frågetecken.

Under gårdagen satte sig gruppen ned för att resonera med 25 elever från skolan, elever från både yrkesprogrammen och de mer teoretiskt orienterade kollegorna.

Första frågan gällde vad som avgjorde gymnasievalet för just dem.

Efter ett par trevande, inledande minuter så började resonemanget lossna avsevärt.

Studerande på samhällsvetenskapligt eller ekonomiskt program gjorde sina val framför allt från utgångspunkten att det är högskoleförberedande.

– Det känns mer som ett säkert kort, säger Thilda Sten. I alla fall om man siktar på högskolestudier.

Hennes kollega Emma Birgersson håller med:

– Men jag skulle inte alls ha något emot att jobba praktiskt, säger hon. Jag gjorde mer mitt val utifrån att jag vill studera psykologi.

Ayoob Qadir och Simon Gustavsson pluggar på bygg och kan rekommendera alla att jobba fysiskt och praktiskt.

– Att kunna se det man jobbar med växa fram, inte bara plugga, säger Simon.

Nu ser bekymret med allt färre elever på yrkesprogrammen lite olika ut i olika regioner av landet. Men nationellt har siffrorna som för bara några år sedan låg på 35 procent sökande elever till yrkesprogrammen sjunkit till 26, och från flera branscher börjar man försiktigt ropa ut att det kan bli fråga om en kris.

– Tittar man på ett gigantiskt byggprojekt som byggandet av Östra länken så vet man i dag att det krävs 14 000 personer till hela projektet och man vet också att man saknar ganska exakt 10 000 av dem, säger Rekarnegymnasiets rektor Lars Hanisch.

När det gäller högskoleförberedande så kan man få den även på yrkesprogrammen.

Inga problem, men ett bekymmer är att man inte alltid lyckas få fram praktikplatser för sina elever på bygg- eller fordonsprogram. Lars Hanisch tror att en förlösande idé helt enkelt går ut på att man ändrar formuleringen när man vänder sig till företag. Att man får försöka plocka fram försäljaren inom en:

– Vi får sluta fråga om företaget möjligen har en praktikplats åt våra elever. Vi måste ställa frågan till företagen: Vad kan ni göra för att trygga det framtida kompetensförsörjningsbehovet?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!