Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, gjorde i augusti en oanmäld inspektion på Refresh clinic & beauty center efter att de fått ett anonymt tips. Tipset kom från en kvinna vars väninna fått biverkningar i form av svullna läppar, blåmärken och knölar runt ögonen efter sin behandling. Hon misstänker också att behandlingen utfördes av en icke legitimerad anställd. Sedan förra året gäller en ny lag som bland annat säger att endast legitimerade läkare eller sjuksköterskor med specialistkompetens får utföra estetiska injektionsbehandlingar.
Vid inspektionen kunde Ivo konstatera en rad brister på salongen.
Vårdgivare måste ha ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete – exempelvis rutiner för journalföring, hygien, patientsäkerhet, ordination och hantering av läkemedel samt avvikelser och klagomål.
– Vi såg tydligt att de inte hade något sådant system. Precis som många andra salonger som vi inspekterat förstår de inte riktigt vad som krävs av dem, säger Göran Olsson, Ivos nationellt ansvariga för tillsynen av estetiska verksamheter.
Ivo konstaterar i rapporten att verksamhetschefen inte tycks veta vad ett ledningssystem är eller vad det ska innehålla.
Exempelvis menar Ivo att salongen hanterar och förvarar läkemedel på lagvidriga sätt. Botox förvarades i personalkylskåpet, tillsammans med personalens mat och dryck samt färsk frukt. Vissa av Botoxförpackningarna var enligt rapporten öppnade, men det framgick inte sedan hur länge.
– Botox ska förvaras i kylskåp som är avsedda för läkemedel, annars kan de kontamineras av maten. Det spelar ingen roll om förpackningarna är öppnade eller inte, säger Göran Olsson.
I behandlingsrummet förvarades öppnade tuber med bedövningssalva i en burk med pennor. Verksamhetschefen uppgav att de räcker i flera månader och används till flera patienter.
– De saknar rutiner för hur läkemedel ska förvaras. Tuberna ska ligga i ett läkemedelsskåp så att inte vem som helst kan komma åt dem, säger Göran Olsson.
Dessutom tycks salongen inte föra ordentliga journaler över sina patienter. Att icke-legitimerad personal utfört behandlingar kunde Ivo däremot inte belägga.
Ivo kunde också se delvis använda förfyllda sprutor med fillers vid sin inspektion och läkaren som är anställd av kliniken medgav att han sparar överbliven fillers. Läkaren säger att han sparar sprutan högst en månad och att patienten får injektion nästa gång med samma spruta, men att han byter ut nålen. Det här är Ivo inte nöjda med. Det innebär risk att smittämnen sprids och är inte förenligt med god och säker vård och inte heller med reglerna om hantering av smittförande avfall.
Öppnade förpackningar med sprutor förvarades i en byrålåda tillsammans med andra saker under Ivos besök. Enligt Socialstyrelsens föreskrifter ska smittförande, skärande och stickande avfall samlas i slagtåliga fukttäta behållare som skyddar mot skär- och stickskador.
Ivo begär nu att salongen redovisar vilka åtgärder de planerar för att komma tillrätta med bristerna, samt när de ska genomföras. Annars riskerar salongen att få ett föreläggande som kan förenas med vite.
– Bristerna är allvarliga och det är jätteviktigt att de åtgärdas. Patienterna måste kunna vara trygga med att exempelvis läkemedel hanteras enligt reglerna. Det här är en bransch där man som kund behöver vara noga med vilken salong man går till, säger Göran Olsson.
Milad Algedi är verksamhetschef på Refresh clinic. Han vill tona ner allvaret i situationen.
– Det är inga allvarliga brister och det finns inga risker för våra klienter, säger han.
Han menar att mycket av det som Ivo skriver i sin inspektionsrapport inte stämmer.
– Förvaringen av läkemedel stämmer inte. Botoxen som förvarades i kylen var inte öppnad. Locket på krämen råkade falla av när de skulle fotografera, sånt händer. Jag satte tillbaka den igen. Det finns inga bevis för att förpackningarna var öppnade.
Trots det har han nu vidtagit en rad åtgärder för att komma tillrätta med bristerna som Ivo konstaterat. Han har beställt ett kylskåp med lås som endast ska användas till medicin och han har anmält sig till en ledningssystemkurs.
– Vi ska skriva rutiner och ta ansvar. Vi har byggt ett nytt bokningssystem och digitalt journalsystem. Vi gör vårt bästa för att bli perfekta.