En lastbil som fått stopp på motorvägen får bogseras i högst 30 kilometer i timmen och som längst till nästa avfart. Dessa trafikregler var inte något som far och son, båda lastbilschaufförer till yrket, ville tillämpa när de i fjol bärgade en trailerdragare med en annan. Nu är båda misstänkta för vårdslöshet i trafik.
Det var sent på kvällen i slutet av oktober som en polispatrull beordrades mot E20 då en lastbil bogserade en annan lastbil i mycket hög fart i riktning mot Eskilstuna.
En trafikant som blev vittne till när det bogserade ekipaget rullade iväg trodde först att det var en lastbil med släp. När han kom närmare såg han att de nedsläckta fordonen var en trailer som drog en annan trailer med hjälp av spännband – i 90 km/h.
Vittnet har uppgett att han åkte upp jämsides och tutade för att uppmärksamma att de körde för fort, något som inte hjälpte varpå han kontaktade polisen.
I höjd med Folkesta fick två polispatruller, som lagt sig före och efter det bogserande sällskapet, stopp på lastbilarna. I samband med detta lossnade ett metallrör, som var provisoriskt fäst med hjälp av spännband, varpå den bakomliggande lastbilen var nära att åka av vägen.
Sonen, som satt i den lastbil som bogserades, har sagt att de körde så pass fort för att de tänkte att det var farligt att åka för långsamt på motorvägen. Han säger att spännbandet brast främst som ett resultat av att polisen tvingade dem till ett abrupt stopp.
Polisen anser att bogseringen inneburit en stor risk för övrig trafik, människors liv och egendomar och att detta förstärktes när spännbandet till bogseringsanordningen gick av.
I uppföljande förhör har chaufförerna ändrat sina berättelser och säger att bogseringen inte startade från Strängnäs, utan från Kjula och att färden gick i mellan 30 och 40 km/h.
Sonen säger sig inte ha känt till att det är förbjudet att bogsera på motorväg och att de valde att bogsera med spännband då dragbilen inte hade någon krok att fästa bogserstången i.
De bedömde att de kunde utföra en riskfri bogsering, men säger i efterhand att de förstår att så inte blev fallet. Båda männen erkänner vårdslöshet i trafik men nekar till att de haft uppsåt för att riskera andras liv och egendom.