Strax före klockan 18 den 14 februari spårade ett godståg ur vid Folkesta i Eskilstuna. Fem av tågets 20 vagnar hamnade utanför rälsen. Urspårningen fick långtgående verkningar och trafiken stod stilla under drygt en vecka.
I en utredning har Green Cargo, som körde tåget, slagit fast att de rutiner som finns för att iordningställa tåget inte följdes.
– Föraren följde inte reglerna och gjorde inte de kontroller som skulle göras, säger Björn Andersson på säkerhetsavdelningen på Green Cargo.
När föraren skulle bromsa in vid stoppsignalen i Folkesta saknade tåget bromsförmåga. Utredningen visar dock att det inte var något fel på själva bromsarna vid urspårningen.
Vad var det då som var fel med tåget?
– Det kan ju vara, och nu spekulerar jag, något fel i kopplingen mellan fordonen. Det går ju luftledningar genom hela tåget som styr bromsarna och är den, om jag spekulerar vidare, bruten någonstans så tappar man bromsförmåga i en viss del av tåget, säger Björn Andersson.
– Om föraren hade följt våra rutiner och regler så hade han upptäckt felet.
Den 12 november i fjol spårade ett annat av Green Cargos godståg ur strax norr om Södra station i Stockholm. Utredningen visade att olyckan berodde på ett axelbrott på loket.