I dag beställer EEM:s kunder nya påsar genom att hänga ut en färgpåse de behöver fler av på brevlådan.
Nu ändras det invanda systemet.
– Det blir ett helt nytt sätt nu. Kunderna behöver gå in på "Mina sidor" hos EEM eller ladda ner vår app, när den är färdig, för att beställa påsar. Då blir de adresserade och levereras som ett paket i brevlådan, säger Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på EEM.
EEM:s app är inte lanserad när det nya beställningssättet tas i bruk, men ska enligt planen dyka upp inom kort.
– Det finns två anledningar till att vi byter system. Postnord, som har avtalet med påsutdelning i dag, fick skyddsstopp på sättet att dela ut påsarna och var tvungna att ta fram en ny lösning.
Den andra anledningen är att Postnord effektiviserar och besöker inte alla adresser lika ofta längre.
– I och med detta händer det att våra kunder hänger ut påsar och det tar lång tid innan de får nya. Målet med det nya systemet är att det ska bli en hållbar arbetsmiljö och effektivare utdelning. Samt en säkrare leverans med nya påsar till kunderna.
Blir inte brevbärarna överösta med paket i stället?
– Det är samma mängd påsar som ska delas ut men är paketerade på ett annat sätt. Brevbärarna behöver heller inte åka runt med massor av påsar i postbilen som inte delas ut samma dag, förklarar Göran Holmström.
Från början var det tänkt att man skulle kunna beställa upp till nio påsar i en leverans men det har förändrats.
– Man beställer det man behöver, men det är tre rullar i varje paket. Man bestämmer själv vilka färger man vill ha i paketet och behöver man fler än tre rullar så får man göra en beställning till, med tre rullar. Med det nya sättet att beställa påsar kommer utdelningen bli mer hållbar och leveranssäkerheten att öka.
Anledningen till förändringen är enligt EEM att de inte kommit helt överens med Postnord om hur det ska fungera. Postnord har bland annat begärt max tre rullar per paket och vill dessutom att EEM ska ha paket färdigpackade som sedan delas ut till kund. Hur det exakt ska se ut framöver får EEM:s kunder vara med och tycka till om.
– I samband med införandet av nya beställningsrutinen kommer vi att göra en kundundersökning på hur kunden skulle vilja att detta ska fungera, förklarar Holmström.
Energi och miljö skickade på söndagen ut mejl till kunder som anmält sig för digital information. Övriga får snart ett brev på lådan med information.
– Om någon kund skulle missa informationen kommer brevbäraren att lämna en flyer eller vykort i brevlådan. Detta sker om en kund hängt ut en påse på sin brevlåda efter att vi har bytt system.
Tror ni att det nya beställningssättet kommer att fungera smärtfritt?
– Jag tror att de flesta kunderna kommer att hantera det nya sättet att beställa påsar. Annars kan man ringa vår kundtjänst för att få hjälp.
I dag har cirka 20 000 hushåll i Eskilstuna sopsortering med färgpåsar.
Samtidigt som detta införs i Eskilstuna börjar det även att gälla i Strängnäs, där cirka 10 000 hushåll sorterar sitt avfall via färgpåsar.